Koncepcja planu daltońskiego w edukacji elementarnej
W dniu 19 listopada 2014 r. w Poznaniu odbyła się międzynarodowa konferencja na temat: „Koncepcja planu daltońskiego w edukacji elementarnej – wiedza i praktyka”, zorganizowana w Wyższej Szkole Pedagogiki i Administracji im. Mieszka I w Poznaniu przez Poznański Oddział PK Światowej Organizacji Wychowania Przedszkolnego OMEP. Konferencję otworzyła i powitała gości oraz uczestników rektor WSPiA prof. WSPiA dr Janina Minkiewicz-Najtkowska.
Swoją obecnością zaszczyciły nas Elżbieta Walkowiak – Wielkopolski Kurator Oświaty, Anna Wróbel – Prezes Zarządu Krajowego PK OMEP, dr Ewa Lewandowska – PK OMEP oraz przedstawiciele Wydziału Oświaty Urzędu Miasta Poznania i WKO w Poznaniu, pracownicy naukowi poznańskich uczelni pedagogicznych, doradcy metodyczni.
Wykład zaprezentowany przez prof. UAM dr hab. Kingę Kuszak: „Samodzielność, współpraca, odpowiedzialność dziecka w wieku przedszkolnym – aspekt psychologiczny” wprowadził zebranych w problematykę konferencji oraz przybliżył możliwości psychofizyczne małego dziecka, a także sposoby postępowania dorosłych, którzy poprzez nadopiekuńczość oraz postrzeganie dziecka jako „małego elfa” (ślicznej, miłej istoty, którą we wszystkim trzeba wyręczać), często nieświadomie hamują postępy maluszków.
Katarzyna Dryjas dyrektor Przedszkola Publicznego nr 16 w Ostrowcu Świętokrzyskim, Prezes Polskiego Stowarzyszenia Dalton w wykładzie: „Koncepcja edukacji daltońskiej jako droga do rozwoju samodzielności i autonomii dziecka” opowiedziała o idei edukacji daltońskiej i jej rozwoju, powstaniu stowarzyszenia skupiającego szkoły daltońskie znajdujące się w Europie, USA, Azji i Afryce. Następnie zaprezentowała realizację planu daltońskiego w prowadzonym przez siebie przedszkolu.
Głównym prelegentem konferencji był Roel Röhner Senior Dalton Consultant, President Dalton International, który wykład: „Edukacja daltońska inspiracją dla nauczycieli i uczniów” poświęcił przybliżeniu założeń planu daltońskiego, stosowanych metod pracy oraz ich efektów, a także wyjaśnieniu roli nauczyciela i dziecka w procesie wykształcenia u wychowanków samodzielności, odpowiedzialności i umiejętności współpracy.
Kolejnym etapem konferencji były warsztaty prowadzone przez Katarzynę Busler, Kingę Wiśniewską i Dorotę Godlewską – nauczycielki pracujące wg koncepcji planu daltońskiego w Przedszkolu nr 148 „Mali Europejczycy” w Poznaniu, które zaprezentowały stosowane przez siebie rozwiązania metodyczne oraz odpowiadały na pytania uczestników.
Konferencja została podsumowana i zakończona wręczeniem certyfikatów.