Wizyta studyjna w holenderskich placówkach daltońskich
Poznański Oddział PK OMEP w ścisłej współpracy z Roelem Röhner – konsultantem ds. Międzynarodowych (President Dalton International), oraz Polskim Stowarzyszeniem Dalton, w dniach 23 – 29 marca 2015 r., zorganizował dla nauczycieli i dyrektorów polskich przedszkoli oraz szkół, wizytę studyjną w holenderskich placówkach daltońskich pod hasłem: „Koncepcja Planu Daltońskiego w edukacji elementarnej – wiedza i praktyka”.
Już pierwszego dnia w Utrechcie uczestnicy wyjazdu mieli okazję do zwiedzenia szkoły pracującej wg koncepcji planu daltońskiego, a także od poznania miasta i jego historii. W kolejnych dniach zobaczyli jak funkcjonują: piękna i ciekawa architektonicznie szkoła Daltonschool de Leeuwerik w Leiderdorp, wspaniała szkoła z wieloletnimi tradycjami Daltonschool de Achtban w Amersfoort oraz nowoczesna szkoła de Globetrotter w Rotterdamie, która w tym dniu otrzymała certyfikat szkoły daltońskiej. W każdej placówce przewodnikami opowiadającymi o szkole byli uczniowie. Przez kilka godzin dziennie uczestnicy wyjazdu obserwowali działania dzieci i nauczycieli, relacje panujące w szkołach, a także wystój zaskakujący przyjazną, można powiedzieć, domową atmosferą. W Daltonschool de Achtban, z okazji przyjazdu gości z Polski, grono pedagogiczne wraz z uczniami i rodzicami zrealizowało projekt o naszym kraju.
Uczestnicy wyjazdu wzięli udział w warsztatach prowadzonych przez:
- Roela Röhner – „Edukacja daltońska, jej wpływ na rozwój psychospołeczny dzieci w kontekście wdrażania do samodzielności, współpracy i odpowiedzialności, oraz perspektyw jakie niesie ze sobą zmiana spojrzenia na nauczanie i uczenie się”.
- Teresę Grad – „Edukacja wg planu daltońskiego w Przedszkolu nr 148 „Mali Europejczycy” w Poznaniu”.
- dr Ewę Lewandowską – „Edukacja Daltońska w Holandii i w Polsce – perspektywy urozmaicenia oferty edukacyjnej w Polsce”. Ostatni wykład stał się przyczynkiem do dyskusji i ewaluacji projektu – wyjazdu studyjnego.
Uczestnicy wyjazdu byli pod ogromnym wrażeniem szkół pracujących wg koncepcji planu daltońskiego, sposobu realizacji zajęć edukacyjnych/lekcji, stosowanych metod, dużej samodzielności dzieci, oraz zaufania nauczycieli do uczniów.