Ogólnopolski Dzień Przedszkolaka 2017
OGÓLNOPOLSKI DZIEŃ PRZEDSZKOLAKA W WARSZAWIE 2017
PRZYJAZNE I ZDROWE MIASTO
MIEJSCE OBCHODÓW:
Urzędy Dzielnic m. st. Warszawy, ośrodki sportowe, szkoły sportowe, przedszkola
TERMIN: wrzesień 2017 r.
ORGANIZATORZY:
Polski Komitet Światowej Organizacji Wychowania Przedszkolnego OMEP
publiczne i niepubliczne Przedszkola m. st. Warszawy i okolic
UCZESTNICY:
Dzieci z przedszkoli warszawskich i okolic
PARTNERZY:
Dzielnice m. st. Warszawy
PATRONAT:
Prezydent m. st. Warszawy
Rzecznik Praw Dziecka
Polski Komitet ds. UNESCO
PATRONAT MEDIALNY:
Czasopismo „Przedszkolne ABC”
World Organisation for Early Childhood Education (Organisation Mondiale pour l’Education Préscolaire) jest międzynarodową, pozarządową organizacją zajmującą się zagadnieniami wczesnej edukacji i opieki, której członkowie pochodzą z około 70 krajów. Założona w 1948 roku jest jedną z najstarszych organizacji NGO na świecie. Ma status organizacji doradczej przy UNESCO oraz swoich reprezentantów podczas zgromadzeń UNICEF. OMEP jest też oficjalnym partnerem UNESCO Global Action Programme w zakresie podejmowania działań na rzecz Edukacji dla Zrównoważonego Rozwoju zgodnie z przyjętą przez Zgromadzenie Ogólne ONZ 25 września 2015 Rezolucją 70/1. Przekształcamy nasz świat: Agenda na rzecz zrównoważonego rozwoju 2030. Polski Komitet OMEP działający w Polsce od 1967 roku realizuje cele i zadania Światowej Organizacji, inicjuje i wspiera różnorodne działania na rzecz zrównoważonej przyszłości.
Do realizacji działań na rzecz zrównoważonego rozwoju zobowiązuje Polski Komitet OMEP również Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe (Dz. U. z 2017 r. poz. 59), która wchodzi w życie z dniem 1 września 2017 r., System oświaty zapewnia w szczególności: upowszechnianie wśród dzieci i młodzieży wiedzy o zasadach zrównoważonego rozwoju oraz kształtowanie postaw sprzyjających jego wdrażaniu w skali lokalnej, krajowej i globalnej (rodz.1, art. 1. pkt. 15).
W związku tym, że działania na rzecz zrównoważonego rozwoju są wpisane w działalność OMEP na poziomie międzynarodowym i krajowym, proponujemy w ramach Ogólnopolskiego Dnia Przedszkolaka aktywne włączenie się w realizację trzech celów:
Cel 3. Zapewnić wszystkim ludziom w każdym wieku zdrowe życie oraz promować dobrobyt. Zdrowie, dobrostan to jeden z fundamentów zrównoważonego rozwoju. Dobre odżywianie oraz aktywność fizyczna mają bezpośredni wpływ na samopoczucie i zadowolenie ze swojego życia.
Cel 10. Zmniejszyć nierówności w krajach i między krajami, w ramach którego należy zapewnić równe szanse, poprzez umożliwienie i promowanie uczestnictwa w życiu wszystkich ludzi, bez względu na wiek.
Cel 11. Uczynić miasta i osiedla ludzkie bezpiecznymi, stabilnymi, zrównoważonymi oraz sprzyjającymi włączeniu społecznemu poprzez włączenie społeczne, możliwość partycypacji w planowaniu i zagospodarowaniu przestrzeni oraz działania ukierunkowane na zapewnienie: łatwego i bezpośredniego dostępu do terenów zielonych nie tylko w formie parków, infrastruktury sportowej. Promowanie ruchu pieszego i rowerowego, miejsc ciszy, spotkań, odpowiednio oświetlonych i zacienionych w upalne dni, bez barier architektonicznych, niezanieczyszczonych, umożliwiających realizację potrzeb rozwojowych.
Wyżej przedstawione cele to znakomita inspiracja do refleksji nad trzema ideami korczakowskimi: godnością dziecka, jego prawami i dziecięcym obywatelstwem. Czy my dorośli słuchamy co mówi do nas dziecko? Dialog i komunikacja z dzieckiem w przestrzeni publicznej jest jedną z dróg do kształtowania aktywnych postaw społecznych. Niech będzie on wyrazem społecznej obecności dzieci i ich partycypacji w życiu społecznym. Grupowa partycypacja w życiu społecznym ma coraz większe znaczenie we współczesnym świecie. Wprowadźmy dzieci w różne obszary najbliższego środowiska, uszanujmy prawo dziecka do głosu, do aktywnej obecności w życiu społecznym, do społecznej artykulacji dziecięcych potrzeb i interesów. W nawiązaniu do tradycji korczakowskich od najmłodszych lat wychowujmy społeczeństwo obywatelskie. Zgodnie ze standardami Warszawskiej Nagrody Wychowawczej im. Janusza Korczaka podejmijmy działania wychowawcze ukierunkowane na indywidualne traktowanie dzieci, oparte na zaufaniu, partnerstwie, szacunku i dialogu, mające na celu przestrzeganie podstawowych praw dziecka, pokazujące wpływ dzieci na życie placówki i środowiska.
Poprzez tegoroczny Dzień Przedszkolaka chcemy pokazać, że troska o zdrowie swoje i innych, dbałość o przyszłość najbliższego środowiska nie jest domeną tylko ludzi dorosłych. Zależy nam na zainspirowaniu środowiska wychowania przedszkolnego do aktywności z dziećmi, która przyczyni się do budowania dialogu z dzieckiem, do wsłuchania się w dziecięce rozumienie świata i interpretacji hasła Przyjazne i Zdrowe Miasto. Mamy nadzieję, że dziecięca partycypacja w dyskusji społecznej umożliwi dorosłym inną perspektywę patrzenia na otaczającą nas rzeczywistość.
W RAMACH OGÓLNOPOLSKIEGO DNIA PRZEDSZKOLAKA PROPONUJEMY:
I. Działania na rzecz promocji zdrowego i aktywnego trybu życia związanego z uświadomieniem dzieciom i ich rodzicom roli sportu i zdrowego stylu życia jako działań profilaktycznych na rzecz każdego człowieka w ramach 3 Celu Zrównoważonego Rozwoju: Zapewnić wszystkim ludziom w każdym wieku zdrowe życie oraz promować dobrobyt – Koncepcja Przyjaznego i Zdrowego Miasta. W tym celu proponujemy realizację na terenie placówek projektu „Aktywnie i na sportowo dla zdrowia”:
- Zorganizowanie międzyprzedszkolnych zawodów sportowych w lokalnych szkołach sportowych lub ośrodkach sportu.
- Organizowanie na terenie przedszkoli działań promujących aktywność ruchową: różne dyscypliny sportowe (spotkanie ze sportowcami, prezentowanie promowanie różnorodnych dyscyplin sportowych na terenie przedszkola, zorganizowanie we współpracy z rodzicami biegów, wyścigów rowerowych itp.).
- Organizowanie na terenie przedszkoli działań promujących zdrowy styl życia: zdrowe odżywianie, pobyt na świeżym powietrzu itp.
- Udział placówek w sztafecie sportowej do Urzędu Dzielnicy/Miasta. Przekazanie Burmistrzom/Prezydentowi wniosków i wypracowanych wspólnie z dziećmi materiałów ze zrealizowanego projektu Przyjaznego i Zdrowego Miasta.
II. Działania na rzecz dziecięcej partycypacji społecznej w rozwój osiedli, dzielnic, miasta st. Warszawy w ramach 10 Celu Zrównoważonego Rozwoju (Zmniejszyć nierówności w krajach i między krajami) i 11 Celu Zrównoważonego Rozwoju (Uczynić miasta i osiedla ludzkie bezpiecznymi, stabilnymi, zrównoważonymi oraz sprzyjającymi włączeniu społecznemu).
Jako dorośli jesteśmy przekonani, że to co proponujemy dzieciom jest potrzebne i ważne, ale nie możemy zakładać, że to jedyne skuteczne rozwiązanie. Być może z perspektywy dziecka propozycje mogą być ciekawsze, bardziej twórcze i bardziej potrzebne. Dlatego też proponujemy opracowanie na terenie przedszkoli wspólnie z dziećmi propozycji zmian, rozwoju przedszkola, okolicy przyjazne dziecku i jego zdrowego rozwoju.
- Rozmowy i debaty z dziećmi w celu zebrania propozycji zmian dotyczących przedszkola i okolicy, które będą propozycją do kreatywnego myślenia o Koncepcji Przyjaznego Dzieciom Przedszkola, Osiedla, Dzielnicy, Miasta.
- Opracowanie przez dzieci wypracowanych wniosków i propozycji w formie plakatu o wymiarach 70×100 cm.
- Udział placówek w sztafecie sportowej do Urzędu Dzielnicy/Miasta.
- W dniu 20 września 2017 r. spotkanie z Prezydentem m. st. Warszawy i Radą Miasta/Burmistrzem Dzielnicy delegacji dziecięcych z przedszkoli w celu rozmowy oraz przekazanie wypracowanych materiałów w formie plakatu.
III. Warunki przystąpienia do projektu
-
Zgłoszenie przedszkola poprzez wysłanie Karty Zgłoszenia do dnia 8 września na adres koordynatora warszawskiego oddziału PK OMEP wybranej dzielnicy: srodmiescie@omep.org.pl, zoliborz@omep.org.pl, ochota@omep.org.pl, pragapoludnie@omep.org.pl, , ursynow@omep.org.pl, bielany@omep.org.pl, wola@omep.org.pl.
-
Wszystkie dodatkowe informacje dotyczące realizacji projektu zostaną przekazane bezpośrednio do zainteresowanych placówek.
-
Przekazanie na ww. adresy e-mailowe, lub adres siedziby Warszawskiego Oddziału PK OMEP (00-404 Warszawa, ul. Ludna 8) raportów z przeprowadzonych w przedszkolach działań:
a) aktywności na rzecz promocji zdrowego i aktywnego trybu życia: pisemny opis z załączonym materiałem multimedialnym (zdjęcia, prezentacje, materiał filmowy).
b) konsultacji społecznych z dziećmi w postaci pisemnej: opis kontekstu sytuacyjnego, działań wraz z pytaniami i wypowiedziami dzieci i zdjęciem plakatu.
-
Wszystkie przesłane raporty będą materiałem wewnętrznym PK OMEP służącym
do potwierdzania działań polskich przedszkoli na rzecz zrównoważonego rozwoju. -
Przedszkola biorące udział w projekcie otrzymają podziękowania za promocję Edukacji dla Zrównoważonego Rozwoju oraz autorskie materiały Światowej Organizacji Wychowania Przedszkolnego OMEP wspierające nauczycieli w drodze do Edukacji dla Zrównoważonego Rozwoju.
-
Informacja o placówkach biorących udział w projekcie będzie opublikowana na stronie internetowej PK OMEP oraz zostanie wysłana wraz podziękowaniami do Burmistrzów poszczególnych dzielnic.