Podsumowanie konkursu dla nauczycieli
PODSUMOWANIE MIĘDZYNARODOWEGO KONKURSU DLA NAUCZYCIELI „PREZENTACJA DOBRYCH PRAKTYK W ZAKRESIE EDUKACJI WIELOKULTUROWEJ” ZORGANIZOWANEGO W RAMACH PROJEKTU MEN NA REALIZACJĘ ZADANIA PUBLICZNEGO MEN NA RZECZ UCZNIÓW Z MNIEJSZOŚCI NARODOWYCH/ETNICZNYCH ORAZ UCZNIÓW CUDZOZIEMSKICH.
Edukacja kulturowa ma budzić w dziecku ciekawość i chęć poznania ludzi, religii oraz różnych kultur. Nauczyciele małego dziecka w wielu krajach pragną, przez zorganizowaną edukację, pokazać swoim wychowankom jak bogate i różnorodne są kultury świata. Chcą umożliwić dzieciom zetknięcie się z mniejszościami narodowymi, dziećmi imigrantów, rozbudzić w wychowankach zainteresowanie światem oraz przygotować ich do funkcjonowania w nowym wielokulturowym świecie.
Polski Komitet Światowej Organizacji Wychowania Przedszkolnego OMEP, dostrzegając złożoność problematyki edukacji kulturowej na poziomie wczesnej edukacji, ogłasił międzynarodowy konkurs pt. „Prezentacja dobrych praktyk w zakresie edukacji wielokulturowej”.
Nadrzędnym kryterium oceny przyjętym przez Komisję Konkursową była zgodność proponowanych rozwiązań praktycznych z podstawowymi założeniami psychologii rozwoju dziecka oraz metodyki pracy z dzieckiem w wieku przedszkolnym.
- Przyznano Nagrodę Specjalną:
- Wybrano 8 prac nagrodzonych poprzez zamieszczenie ich w publikacji pt: „Prezentacja dobrych praktyk w zakresie edukacji wielokulturowej”, red. E. Jaszczyszyn, J. Uszyńska – Jarmoc oraz zamieszczenie na stronie internetowej projektu „Poznajmy się – szanujmy się”:
- „Edukacja międzykulturowa w przedszkolu i szkole podstawowej na przykładzie Programu Kształtowania Wrażliwości na odmienność „Przygody Innego”, Anna Młynarczuk – Sokołowska, Katarzyna Potoniec i Katarzyna Szostak – Król.
- Prezentacja dobrych praktyk w zakresie edukacji wielokulturowej. Jesteśmy dziećmi z jednej planety, Józefa Mazurkiewicz.
- Dwujęzyczność w przedszkolu, Michaela Ludwig.
- „Moje miasto” – salon twórczości dzieci i młodzieży, Joanna Palacz, Eugenia Peryga.
- „Niby tacy sami, a jednak ściana miedzy nami”, Joanna Palacz
- Wczesna nauka języka niemieckiego w przedszkolu, Tatiana Ochmusz. Ludmiła Kukunina.
- Wielokulturowa edukacja dzieci w wieku przedszkolnym, Irina Erkwania.
- Edukacja Wielokulturowa – droga do tolerancji, Marina Korepanowa, Irina Lipova, Anna Czertichina, Elwira Bachtiejeva.
- Wybrano dwie prace do publikacji w czasopiśmie dla nauczycieli „Wychowanie w Przedszkolu”:
- Edukacja międzykulturowa w przedszkolu i szkole podstawowej na przykładzie Programu Kształtowania Wrażliwości na odmienność „Przygody Innego”, Anna Młynarczuk – Sokołowska, Katarzyna Potoniec i Katarzyna Szostak – Król.
- scenariusze: „Niezwykła podróż „Muminków” do kraju smoka” , „Kolorowy zawrót głowy – barwy, zabawy i smaki kraju smoka” – Wietnam oraz „W 120 minut dookoła świata”, Hanna Strojewska.
- Wybrano 3 prace w kategorii film/prezentacja do zamieszczenia stronie internetowej projektu:
Wybrano jedną pracę do prezentacji projektu podczas Europejskiej Konferencji OMEP „Szacunek dla Dziecka” w kwietniu 2012 r. (grant w postaci refundacji kosztów opłaty konferencyjnej):
Program Kształtowania Wrażliwości na Odmienność „Przygody Innego” autorstwa Anny Młynarczuk – Sokołowskiej, Katarzyny Potoniec i Katarzyny Szostak – Król.
Wszyscy nauczyciele biorący udział w konkursie otrzymają dyplomy udziału w projekcie oraz wydaną w ramach projektu publikację metodyczną..
Gratulujemy wszystkim uczestnikom konkursu!