Seminarium dydaktyczne w Holandii
W dniach 10-15 maja 2024 r. Polskie Stowarzyszenie Dalton we współpracy z Polskim Komitetem Światowej Organizacji Wychowania Przedszkolnego OMEP zorganizowało wyjazdowe seminarium dydaktyczne w Holandii: „Koncepcja edukacji daltońskiej kluczem do zmiany efektywności edukacji”. W seminarium udział wzięło 28 dyrektorów i nauczycieli z placówek daltońskich z całej Polski, wśród których znaleźli się członkowie Polskiego Komitetu OMEP. W wizytach studyjnych, gościnnie wzięli również udział zaprzyjaźnieni z PS Dalton i PK OMEP przedstawiciele Instytutu Zwinnej Edukacji (Fundacji Szkoła bez ocen).
Podczas wizyt studyjnych w holenderskich szkołach daltońskich: Dalton Kindcentrum Parelhof w Purmerend, Dalton School de Vloedlijn oraz Dalton School Floriant w Den Helder pedagodzy z Polski mieli możliwość poznania specyfiki pracy każdej ze szkół, obserwowania przebiegu procesu edukacyjnego, dostrzeżenia różnic w stosowanych zasadach, wizualizacjach, aranżacji przestrzeni i wypracowanych rozwiązaniach wspierających edukację daltońską. W Dalton School Floriant uczestnicy mogli ponadto obserwować funkcjonowanie szkoły łączącej dwie koncepcje pedagogiczne: Plan Daltoński i Reggio Emilia.
Miłym akcentem, w każdej z wizytowanych szkół było zaangażowanie przez gospodarzy uczniów pochodzących z Polski, którzy wcielili się w rolę przewodników: oprowadzali gości po terenie szkoły i opowiadali o tym, jak przebiega organizacja nauki w danej szkole.
Podsumowania merytorycznego seminarium w swoim wystąpieniu dokonał Hans Wenke kontynuator myśli prekursorki planu daltońskiego w Holandii, zdaniem którego „najważniejszą rzeczą jest słuchać tego, co mówią dzieci i słuchać siebie nawzajem”.
Barbara Buczkowska-Staniec