Deklaracja 67. Światowego Zjazdu i Konferencji OMEP
KLUCZ DO PRZYSZŁOŚCI ŚWIATA: WYCHOWAWCY I OPIEKUNOWIE PRZEDSZKOLNI
Lipiec 2015, Waszyngton, USA
Coraz więcej badań z różnych dziedzin niezbicie dowodzi jak ważne dla dzieci, ich rodzin, oraz społeczeństwa są pierwsze lata rozwoju dziecka – od narodzin do 8. roku życia. Odnosi się to głównie do dzieci żyjących w trudnych i wymagających warunkach. Wartości, postawy i zachowania kształtują się już na tak wczesnym etapie życia i to wskazuje na wagę wczesnej edukacji i opieki nad dziećmi.
Jak twierdzą niektórzy znani na całym świecie obrońcy praw człowieka, osobistości świata biznesu, specjaliści w dziedzinie neurobiologii, czy ekonomiści wydatki na polepszenie jakości edukacji małych dzieci są jednymi z najlepszych inwestycji długoterminowych, jakie każde społeczeństwo może poczynić. Uznając wagę pierwszych lat wychowania dziecka, Cele Zrównoważonego Rozwoju ONZ na lata 2015-2030 zawierają następujące zadanie: „Zapewnienie, że wszyscy chłopcy i wszystkie dziewczynki mają dostęp do edukacji przedszkolnej, opieki i wychowania na wysokim poziomie, a ich rozwój będzie odzwierciedlał tę jakość. Priorytetem stało się usunięcie jakichkolwiek przeszkód, aby wszystkie dzieci mogły całkowicie wykorzystać swój potencjał.
Na całym świecie wychowawcy przedszkolni, wraz z rodzicami, są odpowiedzialni za wyszukanie i podtrzymanie potencjału dzieci na etapie wczesnego rozwoju, a w szczególności w regionach, gdzie problemy dzieci są marginalizowane. Kobiety i mężczyźni wybierający tę ścieżkę zawodową muszą być dobrze przygotowani i otrzymywać wsparcie publiczne. Ich zawód musi mieć wysoki status profesjonalny, jak i społeczny oraz dawać możliwości stosowania rozsądnej i etycznej oceny pedagogicznej.
Ponieważ nauczyciele i opiekunowie są pierwszymi wyznacznikami jakości wczesnej edukacji dzieci, OMEP nawołuje władze państw i samorządy oraz firmy zaangażowane społecznie do pracy na rzecz zrównoważonej przyszłości poprzez:
- Promowanie praktyk, które uznają wkład wychowawców wczesnej edukacji oraz dzieci wnoszony do społeczeństwa dzisiaj i w przyszłości.
- Znaczne zwiększenie finansowania wczesnej edukacji dziecięcej, nakładów na kształcenie przyszłych nauczycieli i szkoleń nauczycieli już pracujących w zawodzie.
- Podniesienie standardów kształcenia i przygotowania do zawodu dla pedagogów pracujących z małymi dziećmi i zapewnienie dostępu do rozwoju zawodowego w trakcie pracy aby zwiększyć ich zdolność do budowania relacji z dziećmi, podnoszenia statusu ich zawodu i praw jako obywateli.
- Wdrażanie programu i metod nauczania Edukacji dla Zrównoważonego Rozwoju w trakcie kształcenia przyszłych nauczycieli przedszkolnych oraz codziennych zajęć z dziećmi na ten temat w celu sprostania Celom Zrównoważonego Rozwoju ONZ na lata 2015-2030.
- Zapewnienie najwyższego możliwego wynagrodzenia, najlepszych warunków pracy, dostępu do materiałów edukacyjnych i pomocy ze strony organów prowadzących dla nauczycieli i opiekunów przedszkolnych.
OMEP aktywnie wspiera dostęp nauczycieli do wysokich standardów w kształceniu nauczycieli przedszkolnych.
OMEP zapewnia wszystkim ludziom, a w szczególności przywódcom, ciągłe zaangażowanie, energię i doradztwo eksperckie naszych członków na całym świecie aby cele te mogły zostać zrealizowane.
OMEP jest najstarszą i najbardziej rozległą na świecie organizacją pozarządową zrzeszającą ludzi, którym edukacja i wychowanie małych dzieci nie są obojętne. Posiada swoje komitety i członków w około 70 państwach. Organizacja ma status specjalnego konsultanta przy Organizacji Narodów Zjednoczonych, UNICEF-ie i UNESCO.