EUROPEJSKIE SPOTKANIE OMEP I EUROPEJSKA KONFERENCJA OMEP LIZBONA 2019
W dniach 16-18 maja 2019 r. w Lizbonie, w Portugalii odbyło się Europejskie Spotkanie OMEP oraz Konferencja Education for a Sustainable Development zorganizowana przez
Portugalski Komitet OMEP. W posiedzeniu przedstawicieli Komitetów Narodowych OMEP uczestniczyło blisko 20 krajów z Europy, Australii i Stanów Zjednoczonych. Polski Komitet OMEP reprezentowały: Prezes Anna Wróbel i Wiceprezes Renata Michalak.
Podczas spotkania zaprezentowano raporty z prac podjętych w 2018 roku przez poszczególne kraje, a także plany na nadchodzące lata. Ponadto, omówiono bieżące sprawy Organizacji, etapy realizacji głównych projektów oraz kierunki i efekty współpracy OMEP z UNESCO. Ważnym aspektem spotkania były obrady w trzech grupach tematycznych: (1) migracja dzieci i problemy związane z uchodźctwem; (2) obchody 30. rocznicy uchwalenia Konwencji o Prawach Dziecka; (3) Edukacji dla Zrównoważonego Rozwoju. Dyskusja członków poszczególnych grup koncentrowała się na aktualnych uwarunkowaniach, dynamice zjawisk oraz możliwych i koniecznych do podjęcia działań na poziomie lokalnym, europejskim i światowym. Efekty aktywności grupowej były prezentowane na forum i stały się przyczynkiem ożywionej refleksji. Na koniec posiedzenia Grecki Komitet OMEP zaprosił na 72 Assembly i Kongres w 2020 r. do Aten. Dokładna data zostanie wkrótce ogłoszona. Już dziś zapraszamy wszystkich chętnych do udziału w wydarzeniach.
Niezwykle interesującym i ważnym kontekstem refleksji nad szeroko rozumianymi kwestiami zrównoważonego rozwoju stała się dwudniowa konferencja. Zgromadziła ona przedstawicieli z wielu krajów europejskich i pozaeuropejskich. Konferencję otworzył jej gospodarz – Antonio Ponces de Carvalho, Prezydent Portugalskiego Komitetu OMEP. Wykłady inauguracyjne wygłosili: Isabel Alcada i Pedro Cunha z Portugalii oraz Ingrid Engdahl Vice- Prezydent OMEP ds. Europy. Konferencja stała się okazją do podjęcia zróżnicowanej tematyki, w której dominowały kwestie edukacyjne i to zarówno natury czysto teoretycznej, jak i praktycznej. Warto tu wskazać na kilka szczególnie interesujących tematów, jak: rozwój architektury umysłu dziecka dla zrównoważonej przyszłości; australijski system edukacji i opieki nad małym dzieckiem w kontekście szans i barier; rozwiązania praktyczne w zakresie współpracy przedszkola z rodzinami w Grecji czy ekologiczne zrównoważanie drogą do przyszłości i wiele innych.
Zarówno spotkanie, jak i konferencja stała się impulsem do podjęcia planów i nowych zamierzeń, które zapewne wzmocnią dotychczas podejmowane działania przez Polski Komitet OMEP.