Seminarium dydaktyczne „Koncepcja Reggio Emilia kluczem do zmiany myślenia o dziecku”
Sprawozdanie z przebiegu Seminarium dydaktycznego „Koncepcja Reggio Emilia kluczem do zmiany myślenia o dziecku” oraz wizyt studyjnych w przedszkolach w Reggio Emilia we Włoszech w dniach 19 – 26 marca 2023 r.
Polski Komitet Światowej Organizacji Wychowania Przedszkolnego OMEP we współpracy z Polskim Stowarzyszeniem Dalton zorganizował w dniach 19-26.03.2023 r. seminarium dydaktyczne pt.: „Koncepcja Reggio Emilia kluczem do zmiany myślenia o dziecku” oraz wizyty studyjne w przedszkolach i szkołach we Włoszech w regionie Reggio Emilia.
W wyjeździe brało udział 36 osób – przedstawicieli placówek wychowania przedszkolnego z całej Polski. Sponsorami książek, pomocy plastycznych i gier dydaktycznych dla placówek edukacyjnych była Firma Moje Bambino Sp. z o. o., lokalne samorządy oraz przedszkola, w których pracują uczestnicy seminarium.
Pierwszego dnia uczestnicy wyjazdu odwiedzili Szkołę Polską im. Drugiego Korpusu Polskiego przy Konsulacie Generalnym RP w Mediolanie z siedzibą w Bolonii, gdzie przyjęła ich, ugościła oraz oprowadziła Dyrektor Szkoły p. Iwona Stachera. Kolejnym punktem dnia było spotkanie on-line z dyrekcją ORPEG p. Małgorzatą Kamińską, która przedstawiła
struktury i sposób funkcjonowania szkół polskich za granicami kraju. W kolejnych dniach uczestnicy zapoznali się z funkcjonowaniem oraz koncepcją pracy przedszkola Steinerowskiego Scuola Steiner-Waldorf Reggio Emilia. Po obejrzeniu placówki nauczyciele oraz dyrektorzy mieli okazję wymienić się doświadczeniami oraz pytaniami z nauczycielami włoskiej placówki. Ogromne wrażenie zrobiła również wizyta studyjna w przedszkolu Scuola del Infazja Amelia Veneri. Uczestnicy mieli okazję przyjrzeć się funkcjonowaniu dzieci, organizacji przestrzeni budynku i ogrodu, a także porozmawiać z dyrektorem i nauczycielami placówki.
Kwintesencją zbieranych w ciągu tygodnia doświadczeń było seminarium w International Center Loris Malaguzzi w Reggio Emilia, którego temat brzmiał: „Pedagogiczne, historyczne i kulturowe wartości podejścia Reggio Emilia do wczesnej edukacji. Ośrodki dla niemowląt i małych dzieci oraz przedszkola gminy Reggio Emilia.”
W centrum instytutu znajdowały się pracownie i atelier zgodne z omawianą koncepcją, a na ścianach wybrzmiewał cytat: „Nie ma znaczenia skąd jesteś, nie jesteś obcy”.
Możliwość odwiedzenia tak różnych i różniących się w podejściu miejsc pozwoliła uczestnikom zdobyć nową wiedzę, doświadczenia oraz skłoniła do refleksji nad działaniami podejmowanymi w pracy z dziećmi.