Polska delegacja PK OMEP na Europejskiej Konferencji w Bratysławie
Pierwszego dnia uczestnicy wysłuchali powitań gospodarzy oraz wystąpień delegatów OMEP z Czech, Finlandii, Grecji, Irlandii, Niemiec, Norwegii, Szwajcarii, Szwecji, Słowacji i Polski. Większość prezentacji dotyczyła specyfiki systemów opieki nad dzieckiem w poszczególnych krajach UE oraz aktualnych problemów wychowania przedszkolnego, w tym potrzeby otoczenia wczesną edukacją jak największej ilości dzieci. W toku kolejnych wystąpień podkreślano znaczenie upowszechnienia wychowania przedszkolnego dla rozwijających się społeczeństw, apelowano o ochronę praw dziecka i promowanie humanistycznego podejścia do dziecka. Odwoływano się również do sposobów rozwiązywania w poszczególnych krajach problemów związanych z finansowaniem oświaty, niską populacją dzieci oraz brakiem wysoko wykwalifikowanych nauczycieli. Akcentowano potrzebę rozwijania u dzieci kompetencji komunikacyjnych oraz stosowania form i metod pracy sprzyjających wspieraniu indywidualnej linii rozwojowej dziecka Kolejnym tematem pojawiającym się w wypowiedziach zarówno gości jak i gospodarzy były przypadające w tym roku obchody 60. rocznicy istnienia OMEP. Zgodnie z zapowiadanym wcześniej przez organizatorów tematem obrad, problem upowszechnienia dostępu do edukacji przedszkolnej był mocno zaakcentowany również w prezentacji polskiej delegacji. Na wstępie Panie przedstawiły zebranym zasady funkcjonowania polskich żłobków i przedszkoli, organizację placówek, ich koncepcję programową opartą na Konwencji o Prawach Dziecka, a w przypadku przedszkoli również podstawę programową wychowania przedszkolnego oraz metody i formy pracy preferowane w edukacji najmłodszych. Znaczna część prezentacji poświęcona była polityce oświatowej naszego kraju wynikającej z najniższego w Europie wskaźnika objęcia dzieci zorganizowanym wychowaniem przedszkolnym, omówieniu założeń planowanej reformy oświaty oraz sposobów wdrażania w naszym kraju projektów finansowanych z europejskich funduszy strukturalnych. Wypowiedź zakończyły postulaty Polskiego Komitetu OMEP dotyczące przyszłości polskiej edukacji oraz konsultowania i opiniowania przez OMEP propozycji zmian w polskim systemie edukacji (Stanowisko Polskiego Komitetu Światowej Organizacji Wychowania Przedszkolnego OMEP w sprawie upowszechnienia wychowania przedszkolnego) Polska prezentacja multimedialna System edukacji, opieki i wychowania dzieci w wieku żłobkowym i przedszkolnym wzbudziła duże zainteresowanie zgromadzonych. Gratulowano nam najwyższego Europie wskaźnika wykształcenia nauczycieli polskich przedszkoli oraz zadawano wiele pytań na temat polityki państwa związanej z upowszechnieniem wychowania przedszkolnego. Drugiego dnia konferencji w godzinach przedpołudniowych zaplanowano wizytę w bratysławskich przedszkolach oraz dalszy ciąg obrad plenarnych, w trakcie których prezentowały się słowackie przedszkola. W przerwie między kolejnymi prezentacjami odbyło się również spotkanie Ingrid Pramling – Samuelsson i Milady Rabusicovej z prezesami narodowych oddziałów OMEP. Podczas spotkania omówiono plany obchodów 60. rocznicy istnienia OMEP, możliwości wsparcia OMEP dla oświaty krajów trzeciego świata i promowania ochrony praw dziecka. Zaplanowano też miejsce organizacji kolejnych konferencji OMEP. Swoje propozycje na 2010 zgłosiła Szwecja i Grecja. Cała konferencja przebiegała w atmosferze troski o losy dzieci, dla których wczesna edukacja nie jest dostępna. Wymiana doświadczeń oraz dyskusje wokół tego tematu nacechowane były rzeczywistą chęcią współpracy i wspierania dążeń narodowych komitetów do utrzymania, a jeśli to możliwe poprawy standardów edukacji przedszkolnej. Za przykład godny naśladowania stawiano oświatę fińską, która dzięki wsparciu finansowemu państwa osiąga najwyższe na świecie wskaźniki upowszechnienia edukacji przedszkolnej i bardzo wysokie standardy pracy przedszkoli. Ze strony wielu narodowych komitetów padały też propozycje zacieśnienia kontaktów z Polską np. przez wzajemne wizyty studyjne nauczycieli oraz realizację wspólnych międzynarodowych projektów edukacyjnych. Ciekawą inicjatywę zgłosiła Szwecja, która w najbliższym czasie rozpoczyna ogólnokrajowy projekt badawczy dotyczący edukacji ekologicznej i chętnie podejmie współpracę oraz podzieli się swoimi doświadczeniami z innymi krajami nadbałtyckimi. Należy mieć nadzieję, że międzynarodowe kontakty nawiązane przez polską delegację podczas oficjalnych obrad, a pogłębione w czasie uroczystej kolacji, wizyty w teatrze i wycieczki na bratysławską starówkę zaowocują w najbliższej przyszłości i pozwolą ponownie zaistnieć Polskiemu Komitetowi OMEP na arenie międzynarodowej.