Sprawozdanie z realizacji projektu: wywiady z dziećmi na temat logo kongresu OMEP w 2010 roku w ramach „Edukacji dla zrównoważonego rozwoju”.
ŚWIĘTOKRZYSKI ODDZIAŁ POLSKIEGO KOMITETU OMEP
Wywiady były przeprowadzone z dziećmi 5 i 6 letnimi w 11 przedszkolach. Osiem to przedszkola z Ostrowca Świętokrzyskiego (miasto – 80 tysięcy mieszkańców)- przebadano tu 190 dzieci. Poza tym 53 dzieci w Ożarowie (miasto- ok. 5 tysięcy mieszkańców ), 32 dzieci w Sandomierzu- (miasto- 25 tysięcy mieszkańców ) oraz 17 dzieci z terenu wsi Szewna. Łącznie wywiady zebrano od 334 dzieci( 141 5-latków i 193 6-latków). W 96% wywiady przeprowadzono indywidualnie z dziećmi, pozostała część to wywiady w parach. Czas wywiadu wynosił od 5 do 20 min. Wywiady przeprowadzało 28 nauczycielek. Nie zauważono różnic w wypowiedziach miedzy dziećmi ze wsi i z miasta.
Wypowiedzi dzieci można podzielić na dwie grupy:
1. 91% osób stwierdziło, że obrazek przedstawia dzieci, które sprzątają kulę ziemską, ponieważ jest brudna i trzeba o nią dbać. Przeważnie przedszkolaki wymieniały przedmioty, którymi dzieci sprzątają ziemię. Zwracały uwagę, że robią to dzieci z różnych krajów. Część sprząta na górze, inne na dole aż leci brudna woda. Dostrzegały na kuli obszary niebieskie (rzeki, morze) oraz zielone (trawa, drzewa). Na pytanie dlaczego to robią zwykle odpowiadały: żeby było czysto, pięknie, zdrowo, że wszyscy powinni dbać o środowisko. Zauważają zależność miedzy środowiskiem i jego wpływem na życie i zdrowie ludzi, zwierząt i roślin. W niektórych wypowiedziach zwrócono uwagę na fakt, że sprzątanie robią wspólnie dzieci z różnych krajów.
2. 9% przedszkolaków udzieliło odpowiedzi, że dzieci malują kulę ziemską, żeby była ładna i czysta.
Na to pytanie „A”1 jedna grupa odpowiedzi dotyczy sprzątania przez dzieci kuli ziemskiej. Oto przykłady:
- „Dzieci myją kulę ziemską, bo chcą dbać o czystość”
- „To jest kula ziemska dookoła niej są dzieci”
- „Na tym obrazku dzieci myją ziemię, mają dużo pracy bo świat jest wielki”
- „Widzę jak małe dzieci troszczą się o swoją planetę”
- „Dzieci na obrazku sprzątają świat. Niektóre dzieci są już zmęczone bo ciężko pracowały. Nawet małe dzieci sprzątają, bo chcą pomóc”
- „Jest tu dużo dzieci. Są chłopcy i 6 dziewczynek. Oni są z różnych krajów. Dzieci czyszczą kulę zielono- niebieską”
- „Na obrazku dzieci sprzątają naszą planetę. One tu żyją w różnych krajach. Zauważyły że jest brud i sprzątają”
- „Tu wszystkie dzieci myją ziemię. One tu mieszkają i jest im źle bo wszędzie jest brudno. Dzieci kochają naszą planetę i dbają o świat. Te dzieci są różnych ras, bo wszystkie dzieci powinny dbać o planetę”
A2- W drugiej grupie odpowiedzi przedszkolaki zwróciły uwagę na przybory jakimi dzieci się posługują przy sprzątaniu na obrazku:
1„Dzieci mają ścierki, szczotki i wodę. One myją i szorują lasy, morza i łąki. Tam żyją zwierzęta i rośliny. Było brudno bo fabryki i samochody brudziły powietrze i trzeba posprzątać”
2 „Dzieci mają konewkę, szczotkę, mydło, wodę. Tych dzieci jest dużo bo mają dużo pracy. Ludzie zaśmiecili wszystko”
A3- Trzecia grupa odpowiedzi zawiera informacje, że czynności wykonuje większa liczba dzieci, które sobie pomagają:
- „Ta ziemia jest wielka i trzeba dużo ludzi. Muszą namówic rodziców żeby im pomogli. To jest ciężka praca dla dzieci”
- „Te dzieci pracują ciężko bo na ziemi jest dużo brudu. Wszyscy muszą sprzątać i dbać o porządek”
- „Dziewczynka szoruje szczotką, a chłopiec leje wodę. Dzieci pomagają sobie”
- „Dużo dzieci myje kulę, bo jest duża i jedno dziecko nie umiałoby tego zrobić. Dziewczynka szoruje szczotką a chłopiec leje wodę. Dzieci pomagają sobie”
A3 – dzieci kojarzyły czynności na obrazku z malowaniem:
- „Dzieci kolorują planetę żeby była ładna”
- „Dzieci malują kulę ziemską. Dzieci wspinają się aby pomalować ją wysoko.”
- „Widzę dzieci, które kolorują i myją wielką piłkę, która wygląda jak kula ziemska.”
W pytaniu B przedszkolaki uzasadniają czynności jakie wykonują dzieci na obrazku. Sprzątają bo: chcą żeby było czysto, ładnie, bo ziemia jest zanieczyszczona. Dzieci wiążą porządek i czystość ze zdrowiem. Uzasadniają dlaczego trzeba dbać o czystość na Ziemi .
B1
- „Bo chcą żeby było ładnie i czysto, żeby ziemia była czysta”
- „Dlatego że nasza planeta jest zanieczyszczona”
- „Żeby było czysto i zdrowo, bo jak jest brudno to są zarazki”
- „Ta brudna ziemia im się nie podobała. Jak jest brudno to można zachorować. A jak woda jest brudna to ryby giną. Dzieci chcą aby wszyscy byli zdrowi i mogli szczęśliwie żyć”
- „One sprzątają bo Ziemia jest brudna. Ludzie śmiecą i nie wszyscy dbają o porządek. Ziemię i wodę trzeba wyczyścić. Tu żyją rośliny, zwierzęta i ludzie i musi się im żyć dobrze. Inaczej wszyscy mogliby chorować”
- „Robią to aby kula była czysta i ładna. Inne dzieci pobrudziły ją, rzucały butelki, papiery. Niektórzy dorośli też brudzą ziemię i wodę. Dlatego trzeba sprzątać ziemię, bo tu żyją zwierzęta, rośliny i my”
- „One chcą żyć zdrowo i w czystości. Chcą żeby było ładnie wszędzie i żeby nikt nie chorował. Wszyscy powinni im pomóc”
- „Dzieci chcą aby planeta była czysta bo to jest nasz dom”
B2 -Druga grupa odpowiedzi odnosi się do spostrzeżenia malowania kuli ziemskie- dlaczego dzieci ja malują, ozdabiają:
- „Dzieci malują planetę bo chcą ją dac na wystawę.”
- „Malują żeby ładnie wyglądała.”
- „Na jakąś wystawę ją malują”
Przy pytaniu C dzieci udzielały bardzo różnych odpowiedzi, to niektóre z nich:
- „Myślę, że dzieci chcą bawić się na czystej planecie, żeby było kolorowo i wesoło”
- „Tak naprawdę to nie da się myc gąbkami i szczotkami kuli ziemskiej, tylko trzeba sprzątać ulice, zbierać śmieci i więcej jeździć na rowerze”
- „Ten obrazek jest wesoły bo wszyscy sobie pomagają, nikt nie jest sam”
- „Obrazek jest ładny i uczy dbać o przyrodę”
- „Dzieci dbają o tą planetę, tak jak my sprzątaliśmy świat w przedszkolu”
- „Gdyby wszyscy dbali o porządek to nie musielibyśmy jej myc”
- „Te dzieci segregują śmieci jak my. One nie śmiecą. My też sprzątamy jak te dzieci Ale one całego świata nie umyją. Muszą im pomóc dorośli.
- „Gdyby wszyscy sprzątali to byłoby czysto, kolorowo. Dzieci chcą żeby wszyscy byli zdrowi i mogli szczęśliwie żyć. Trzeba chronić przyrodę bo zginie. Jak nie będzie roślin to my też zachorujemy. Jak nie będzie drzew to nie będzie tlenu.
- „Niektórzy dorośli też brudzą ziemię, wodę. Dlatego trzeba sprzątać ziemię bo tu żyją zwierzęta, rośliny i my. Kiedyś sprzątaliśmy śmieci do takich worków, każdy miał rękawiczkę żeby nie pobrudzić ręki”
Na pytanie E, dotyczące zrównoważonego rozwoju, co oznacza zrównoważony rozwój próbowało odpowiedzieć tylko 4% dzieci. A oto niektóre ich wypowiedzi:
- „Wszystkie dzieci mają swoje prawa, ale dorośli też i zwierzęta.”
- „Dziecko się rozwija to znaczy że staje się mądrzejsze i większe.”
- „Możemy robic to co chcemy bo mamy równe prawa.”
- „Zrównoważony rozwój jest wtedy gdy każdy ma po równo i jest ważny”
- „Zrównoważony rozwój jest wtedy, gdy nie ma śmieci. Wszyscy mają prawo żyć zdrowo na świecie.”
- „Zrównoważony rozwój jest wtedy gdy wszyscy żyją zdrowo i czysto. Każdy ma takie prawo.”
- „Bo ma być wszystkiego w sam raz- nie dużo nie mało”
- „Chyba jak wszyscy się rozwijają”
- „To znaczy że wszyscy coś wspólnie robią dla kuli ziemskiej”
Koordynator projektu: Katarzyna Dryjas