Edukacja Przedszkolna w Niemczech – zarys ogólny
Najważniejszym aktem, regulującym funkcjonowanie edukacji przedszkolnej i szkolnej w Niemczech jest, przyjęty w roku 1990 z ostatnimi poprawkami z roku 1998, tzw. „Akt młodziezowej opieki społecznej” (Jugendwohlfahrtsgesetz). Dwa jego najważniejsze punkty, dotyczące przedszkoli to: – scedowanie na poszczególne Landy organizacji i finansowania na terenach lokalnie nie administrowanych przy zachowaniu ogólnych wytycznych programowych (patrz. Pkt.4), opracowanych przez Ministerstwo edukacji, oraz – zagwarantowanie każdemu dziecku w wieku 3-6 lat, przy wyrażeniu odpowiedniej woli ze strony rodziców, miejsca w przedszkolu na terenie danego Landu (dla porównania, w roku 1960 tylko 1/3 ogólnej liczby dzieci w Niemczech miała taką możliwość);
Wiek dziecka
|
Rodzaj placówki oświatowej
|
Status
|
Poniżej 3 lat
|
Tzw. „Kinderkrippen” lub „Creches” (żłobek)
|
Dobrowolny, płatny; prowadzony przez dany Land lub organ prywatny
|
Poniżej 6 lat
|
„Kindergarten” (przedszkole
|
Dobrowolne, w zasadzie darmowe, prowadzone przez dany Land lub organ prywatny; nadzór merytorycny Ministerstwo Spraw Socjalnych (większo?ć Landów) lub Ministerstwo Edukacji
|
6-10 lat (Berlin + Brandenburgia 6-12 lat)
|
„Grundschule” (szkoła podstawowa)
|
Obowiązkowa, darmowa, klasy 1-4 lub 1-6 (Berlin + Brandenburgia)
|
„Vorklassen”
„Schulkindergarten”
„Sonderkindergarten”
|
1-roczne przedszkola dla dzieci nie nadążających za rówieśnikami
|
{mospagebreak}
4. Ramowe cele nauczania przedszkolnego: podstawa programowa
Ponieważ obecnie „Kinderkrippen” i „Kindergarten” oficjalnie nie są częścią publicznego systemu szkolnictwa w Niemczech, nie istnieje uniwersalny syllabus, określający program nauczania przeznaczony do zrealizowania w przedszkolach, kompetencje w tym zakresie zostały całkowicie przekazane dyrektorom tych placówek. Znane s? tylko ramowe cele nauczani, zapisane w akcie Jugendwohlfahrtsgesetz, które każda placówka powinna realizować:
„Promować rozwój dziecka poprzez skupianie jego uwagi na zabawie, bez szczególnego wyróżniania żadnego z obszarów wiedzy, przeznaczonych do pó?niejszego opanowania w szkole. Dbać o rozwój zarówno fizyczny, jak i intelektualny dzieci, rozwijać umiejętności życia w grupie i społeczeństwie, sukcesywnie przygotowywać do wdrożenia dziecka w zbliżające się obowiązki szkolne”. źródło: Jugendwohlfahrtsgesetz, 1990, z późń. Zmianami.
5. Metody nauczania
Dopuszczalna pełna dowolność, wybór sposobu nauczania po dokonaniu ewaluacji potrzeb danej grupy dzieci przez prowadzących zajęcia. Jedynym odnotowanym wymogiem jest to, aby stosowane techniki mie?ciły się w ramach generalnych celów i założeń pedagogicznych. Placówka ma oficjaln? możliwość przekazywania swoich własnych warto?ci, np. Ideologicznych lub religijnych.
6. Rekrutacja
Czy rodziny niemieckie korzystają z przedszkolią W zasadzie tak, choć na szerok? skalę dopiero od 4 roku życia swoich dzieci. W 1999 roku tylko 54,3% dzieci w wieku od 3 do 4 lat uczęszczało do tych placówek, podczas gdy dzieci w wieku 4-5 lat juz ponad 83%, a pięciolatków ponad 90%.
Wyniki kilku ciekawych zestawień statystycznych zamieszczam poniżej (?ródło: Grung und Strukturdaten, 2000/2001).
Miejsca w przedszkolach w roku 1998:
Miejsca dostępne ogółem
|
Miejsca dostępne na 100 dzieci w wieku 3-6 ½ lat
|
|
Oryginalna Republika Federalna Niemiec
|
2.151,858
|
88,8
|
Nowe Landy
|
334,922
|
111,8
|
Dzieci w wieku 3-6 lat w przedszkolach w roku 1999:
Ogółem
|
Procent danej grupy wiekowej (bez dzieci w wieku szkolnym)
|
|
Dzieci w wieku od 3 do 4 lat
|
412,000
|
54,3
|
Dzieci w wieku od 4 do 5 lat
|
609,000
|
83,5
|
Dzieci w wieku od 5 do 6 lat
|
675,000
|
90,7
|
Wyrównawcze Vorklassen i Schulkindergarten w roku 1999
Rodzaj instytucji
|
Ilość instytucji
|
Ilość podopiecznych
|
Vorklassen
|
959
|
27,862
|
Schulkindergarten
|
2,803
|
39,559
|
7. Formalne ocenianie osiągnięć
Nie stosuje się; w razie potrzeby, organizowane są indywidualne spotkania kadry z rodzicami.