W tym roku przypada 50. rocznica istnienia narodowego Komitetu Światowej Organizacji Wychowania Przedszkolnego w Grecji. Rocznicowe obchody uświetniła Europejska Konferencja OMEP zorganizowana na jednej z greckich wysp archipelagu Cyklady – Syros. Tematem spotkania były Aktualne zagadnienia edukacji przedszkolnej w Europie. Kształtując przyszłości. Na zaproszenie greckiego komitetu organizacyjnego odpowiedziało 13 państw europejskich: Szwecja, Norwegia, Czechy, Słowacja, Portugalia, Francja, Szwajcaria, Bułgaria, Hiszpania, Polska, Cypr, Estonia i Wielka Brytania oraz 2 afrykańskie – Nigeria i RPA.
Uroczyste otwarcie konferencji odbyło się podczas happeningu zorganizowanego na miejskim rynku przez siedem publicznych przedszkoli istniejących na wyspie. Dzieci przygotowały scenki związane z grecka tradycją i kulturą. Tańczyły tańce ludowe, śpiewały piosenki oraz prezentowały miejscowe obrzędy, w tym fragment greckiego wesela. Tego wieczoru mieliśmy także okazję poznać siedziby miejskich urzędów i miejskiego Muzeum – miejsc, w których przez następne dni miały odbywać się obrady plenarne, a także posłuchać niezwykle interesującej historii miasta, które przez wiele lat ubiegłego stulecia było handlowym centrum zamieszkałym przez greckich kupców i do dziś jest administracyjną stolicą Cyklad.
W drugim dniu konferencji ponad 200 gości, w tym 80 zagranicznych delegatów, wysłuchało inauguracyjnego wystąpienia Ingrid Pramling Samuelsson, Światowego Prezydenta OMEP z Uniwersytetu w Goteborgu na temat Jak kształcić małe dzieci dla przyszłości? W wykładzie prof. Samuelsson postawiła wiele pytań. Jak dbać o edukację dzieci, by „nadążała” za zmianami (politycznymi i gospodarczymi) jakie zachodzą we współczesnym świecie?; Jak zadbać o szanse edukacyjne i równy dostęp do oświaty?; W jaki sposób zachęcić władze państw do większych nakładów finansowych na oświatę? Prezentacje kolejnych 15 prelegentów pozostawały w związku głównym tematem spotkania. Poruszano problemy nauki języka obcego we wczesnej edukacji, wykorzystania multimediów, poszukiwania nowych sposobów przekazu literatury pięknej, zaangażowania rodziców w edukację ich dzieci, nauki czytania, profesjonalnego rozwoju nauczycieli.
Polska prezentacja Aktualne zagadnienia edukacji przedszkolnej w Polsce. Czego przyszłość „dopomina się” od teraźniejszości? akcentowała najważniejsze dylematy polskiej edukacji przedszkolnej, w tym obniżenie wieku szkolnego, potrzebę zwiększenia liczby przedszkoli i żłobków, stabilnych źródeł finansowania usług opieki na małym dzieckiem, kwalifikacji nauczycieli i podniesienia jakości edukacji. Pełny tekst wystąpienia przygotowany został przez dr Elżbietę Jaszczyszyn z Uniwersytetu w Białymstoku, prezesa Podlaskiego Oddziału PK OMEP oraz dr Jolantę Andrzejewską z Uniwersytetu im. Marii Curie – Skłodowskiej w Lublinie i opublikowany w materiałach OMEP European Regional Meeting and Conference Book of abstracts. Shaping the future, Syros, 2009.
Podczas obrad plenarnych wiele czasu poświecono obchodom rocznicy greckiego OMEP. Szczególnie interesujący był wykład na temat historii greckiej oświaty na wyspie w latach 1830 – 2009 i zmian, jakie w niej zaszły oraz wprowadzania elementów nowoczesnej greckiej historii w edukację dzieci w wieku przedszkolnym.
W Grecji około 90% dzieci 5 letnich i 50% czterolatków objętych jest edukacją przedszkolną. Przedszkola (nipiagogeio) są samodzielnymi placówkami, lub częścią szkoły podstawowej funkcjonującą jednak w osobnym budynku. Obok przedszkoli publicznych (bezpłatnych) istnieje wiele przedszkoli prywatnych, które pobierają opłaty od rodziców. Do przedszkola można zapisać dzieci od drugiego do piątego roku życia. Starsze grupy są 20 osobowe, młodsze liczą do 15 dzieci. W grupie zatrudniona jest 1 nauczycielka. Przedszkole jest czynne 6 godzin dziennie i wynika to ze stylu życia w tym rejonie Europy – rodzice mają przerwę w pracy między godziną 14.00 a 18.00, więc odbierają dzieci wcześniej do domu. Zapisanie dziecka do przedszkola jest dobrowolne, obowiązek (szkolny) obejmuje dopiero sześciolatki.
Na Syros oglądaliśmy przedszkole położone tuż obok szkoły podstawowej. W dwuoddziałowej placówce przeważały dzieci 5-letnie. W salach urządzone były kąciki do podejmowania różnych aktywności, a szczególną uwagę zwracała duża ilość materiałów plastycznych i ich dostępność dla dzieci. Sala ozdobiona była różnymi dziecięcymi pracami plastycznymi wykonanymi z naturalnych materiałów. W przedszkolu panowała duża swobodna wyboru aktywności i miejsca jej realizacji.
Sala klasy I też urządzona była w sposób pozwalający na zmianę aranżacji przestrzeni i podejmowania różnych aktywności. Z rozmowy z dyrektorem szkoły wynikało, że nauczyciele często organizują pracę w zespołach, dlatego sala jest wyposażona w lekkie meble, które swobodnie można przestawiać. Dużym zaskoczeniem był dla nas fakt, że każda klasa liczy do 15 uczniów. Wizyta w greckich placówkach była bardzo ciekawa. Z żalem żegnaliśmy rozśpiewane przedszkolaki.
W drugim dniu konferencji odbyło się też spotkanie prezesów narodowych komitetów OMEP. Ustalono terminy i miejsca kolejnych spotkań: w sierpniu 2009 w Lagos (Nigeria), na które osobiście zapraszała prezes OMEP z Nigerii, a w przyszłym roku w Wielkiej Brytanii. Rozpatrywano również kandydaturę Polski, jako organizatora Europejskiej Konferencji OMEP w roku 2011. Delegacja z Republiki Czeskiej przedstawiła propozycję międzynarodowego projektu na temat efektywnej nauki języka angielskiego u dzieci w wieku przedszkolnym. Dyskutowano również możliwość wsparcia komitetów krajów borykających się z problemami finansowymi, aby mogły uczestniczyć w kolejnych, europejskich spotkaniach OMEP. Przedstawiciele Wielkiej Brytanii zapewnili, że podczas organizacji konferencji w 2010, uwzględnione będą możliwości finansowe wszystkich krajowych komitetów (zróżnicowane opłaty dla krajów rozwijających się).
Informacje na temat Europejskiej Konferencji w Manchesterze (Wielka Brytania), która zaplanowana jest na 22 – 24 kwietnia 2010 r., dostępne będą od połowy października na stronie
www.omepuk.org.uk
Małgorzata Narożnik