W Grecji wszystko jest najpiękniejsze i słońce i niebo i ludzie i jedzenie…. A grecka edukacja …….?
PK Światowej Organizacji Wychowania Przedszkolnego OMEP (Polish OMEP Committee) oraz Grecki Komitet OMEP (Greek National Committee of OMEP ) zorganizowały wyjazd studyjny do Grecji dla członków Polskiego Komitetu. I szczerze, w imieniu całej 24 – osobowej grupy, dziękuję.
Zaplanowana i dobra organizacja wyjazdu sprawiła, że wszyscy poczuliśmy się bezpiecznie i od samego początku RAZEM. To niesamowite wrażenie, siła i wartość dodana tego wyjazdu. Wyruszyliśmy autokarem z Warszawy. Po krótkim pobycie we Włoszech z deszczową Wenecją popłynęliśmy ogromnym promem prosto do Patras.
Na promie poznawaliśmy siebie w różnych sytuacjach. Noc przyniosła nam zbiorową odpowiedzialność za siebie, w dużej pokładowej sypialni i 20 kwietnia w komplecie dopłynęliśmy do Patras. A tam w porcie, pełnym słońca witał nas Nektarios Stellakis, Europejski Prezydent OMEP. Jeszcze w tym samym dniu w godzinach popołudniowych zwiedzaliśmy Uniwersytet w Patras. A później odbyło się Seminarium na temat: System edukacji w Grecji. Edukacja do demokracji – warunek uczestnictwa jednostki w życiu społecznym.
Następny dzień, 21 kwietnia 2015 r. spędziliśmy również w Patras, gdzie odbyliśmy spotkania w Kindergarten of Vrachneika oraz Nursery of Municipality. Poznaliśmy Eleni Didachou, Vice-prezydenta Greckiego Komitetu OMEP. Rozmawialiśmy o tym co łączy nasze systemy edukacyjne, a co różni…
Kolejne dwa dni, 22-23 kwietnia 2015r., to czas w Atenach. Przed południem spotkaliśmy się z nauczycielami. Tematem do dyskusji i wymiany doświadczeń była Edukacja do demokracji.
Następnego ranka rozpoczęła się kolejna wizyta studyjna w przedszkolu w 6th Kindergarten of Kallithea w Atenach. Tu spotkaliśmy pozostałych członków Zarządu Greckiego OMEP: prezydenta – Efi Katsikonouri i sekretarza – Sofię Saiti. Wszystkie spotkania w greckich przedszkolach przyniosły nam dużo edukacyjnych refleksji. Edukacyjna przestrzeń przedszkoli wypełniona, innymi niż u nas pomocami, dająca dużo aktywności dzieciom. Zabawa i nauka odbywa się nie tylko w zamkniętej sali, ale każdy zakątek przedszkola ma edukacyjne przeznaczenie (np. w korytarzach usytuowane są regały różnej wielkości z książkami, kąciki relaksacyjne oraz wyposażone kąciki do zabaw tematycznych. Organizację korzystania z tych kącików określają zasady pedagogiki daltońskiej i M. Montessori). Koleżanki nauczycielki z Grecji pracują z uśmiechem na twarzy. My to nazywamy, że pracują z pasją. W pracy wykorzystują swoje kompetencje, prawie wszystkie grają na instrumentach, np. gitarze, mandolinie, harfie.
Dalszy czas pobytu w Atenach wypełniliśmy poznawaniem kultury starożytnej Grecji. A potem wróciliśmy do naszego, równie pięknego kraju.
Przywieźliśmy ze sobą małe greckie pamiątki, Iggę – zabawkę dla dzieci ze starożytnych czasów, pogodę ducha, smaki i zapachy kwitnących kwiatów, rosnących na ulicach pomarańczy i cytryn. Widoki kóz i owiec na stokach gór zawsze będą przypominały nam smak najlepszej greckiej fety.
Wizyta studyjna skończyła się przyjacielską integracją jej uczestników, a czas spędzony w autokarze był najbardziej efektywnym kursem wymiany doświadczeń, opartym na wzorowej i wspierającej komunikacji..…
Ewa Słomińska, Trójmiejski Oddział PK OMEP