65 Światowe Zgromadzenie OMEP
W dniach 9 – 13 lipca 2013r. w Szanghaju odbyło się 65. Światowe Zgromadzenie OMEP. Światowe Posiedzenie OMEP skupiło przedstawicieli z 30 krajów wszystkich kontynentów: Argentyny, Australii, Brazylii, Chin, Chile, Francji, Finlandii, Hong Kongu, Grecji, Irlandii, Japonii, Kanady, Korei, Liberii, Litwy, Norwegii, Nowej Zelandii, Portugalii, Polski, Rosji, Singapuru, Słowacji, Szwecji, Szwajcarii, Turcji, Urugwaju, USA i Wielkiej Brytanii.
Polskę reprezentowała Anna Wróbel – prezes PK OMEP; dr Ewa Lewandowska – członek Zespołu Programowego OMEP (APS im. M. Grzegorzewskiej w Warszawie) oraz Dorota Pakuła-Tamou – dyrektor Przedszkola Teatralno-Artystycznego „Dorotka” w Olsztynie pod patronatem UNESCO.
Tegoroczne spotkanie było wyjątkowym wydarzeniem, ze względu na wybory nowego Światowego Prezydenta OMEP. Po dwóch kadencjach (2008 – 2013) prof. Ingrid Pramling Samuelsson ze Szwecji ustąpiła miejsca Magge Koong z Chin. Wybory były bezsporne i jednomyślne. W ostatnich latach Magge Koong pełniła funkcję skarbnika światowego OMEP oraz różne funkcje w kilku chińskich organizacjach działających na rzecz małych dzieci. Dlatego też powierzenie tak ważnej funkcji Światowego Prezydenta OMEP było w pełni uzasadnione. Zgodnie z panującym zwyczajem reprezentacja Polski tak jak i inni przedstawiciele krajów obdarowała wszystkich uczestników spotkania prezentami. Były to komplety pyt z książkami wydanymi po Europejskiej Konferencji OMEP w Warszawie „Szacunek dla Dziecka” w 2012r. Także podczas całego Zgromadzenia Polska zaprezentowała się imponująco, ponieważ wszystkie sprawozdania zawierały obszerny rozdział dotyczący polskich działań i inicjatyw. Przedstawiono następujące projekty z udziałem Polski:
- Realizacja Projektu What is Europe? w ramach Projektu Partnerskiego Szkół Comenius – Przedszkole nr 25 z Warszawy.
- Wspieranie budowy szkół w Nepalu: środowisko akademickie Uniwersytetu w Białymstoku, Świętokrzyski Oddział PK OMEP, Przedszkole nr 16 z Ostrowca Św. oraz Przedszkole nr 17, Przedszkole nr 25, Przedszkole nr 31 im. Z. Witwickiego, Przedszkole nr 327 „Kolorowa Kraina” oraz Przedszkole nr 401 z Warszawy, Przedszkole nr 1 „Pod Topolą” z Raszyna i Przedszkole Artystyczno – Teatralne „Dorotka” z Olsztyna.
- Akcja na rzecz szkół w Nepalu „Złotówka na zeszyt”: uczestnicy III Forum Edukacji Przedszkolnej i Wczesnoszkolnej w Kielcach.
- ESD rozmowy międzypokoleniowe (Przedszkole nr 31 im. Z. Witwickiego, Przedszkole nr 56 „Wesołe Kubusie” oraz Przedszkole nr 401 z Warszawy, Przedszkole nr 16 z Ostrowca Świętokrzyskiego.
- WASH /Water, Sanitation and Hygiene/ od początku: Historie Mydlane i Opowieści Toaletowe od najmłodszych lat na całym świecie – Przedszkole nr 41 „Wiślana Kropelka” z Warszawy.
Bardzo znaczące dla uczestników Zgromadzenia był raport UNESCO przedstawiony przez Lisbeth Gouin z Francji, oficjalnego przedstawiciela OMEP w UNESCO. Kluczowym dokumentem, który został dopracowany podczas Zgromadzenia Przedstawicieli Komitetów OMEP była Uchwała OMEP zawierająca 6 głównych celów do realizacji na najbliższe lata:
- Zmniejszenie o połowę odsetek dzieci w wieku od urodzenia do szkoły podstawowej żyjących w ubóstwie.
- Zapewnienie równouprawnienia i równości płci we wczesnym dzieciństwie z naciskiem na dostęp dziewcząt do wysokiej jakości przedszkoli, które są bezpieczne, bez przemocy i dyskryminacji.
- Zapewnienie dzieciom we wczesnym dzieciństwie wysokiej jakości edukacji i kształcenia ustawicznego dla zrównoważonego rozwoju.
- Zwiększenie liczby dzieci korzystających z wysokiej jakości edukacji przedszkolnej do 100 % oraz zwiększenie dostępności edukacji przedszkolnej do roku 2030 o co najmniej 50%.
- Wprowadzenie edukacji na rzecz zrównoważonego rozwoju (ESD) we wczesnym dzieciństwie, w tym w przedszkolach, koncentrujące się na trzech filarach zrównoważonego rozwoju: gospodarki, środowiska oraz równego i sprawiedliwego społeczeństwa.
- Zapewnienie powszechnego dostępu do wody i urządzeń sanitarnych poprzez wprowadzenie WASH od początku (woda, kanalizacja, i edukacja higiena) w przedszkolach we współpracy ze szkołami w realizacji Projektu WASH.
Bardzo ważnym wydarzeniem dla naszego kraju było jednogłośne przyjęcie przez uczestników Zgromadzenia rekomendacji Polskiego Komitetu Światowej Organizacji Wychowania Przedszkolnego OMEP dla prof. dr hab. Marii Kielar-Turskiej do tytułu Honorowego Członka OMEP. Pani prof. Maria Kielar-Turska ma ogromne zasługi dla rozwoju polskiej psychologii rozwojowej oraz znaczny wkład w promocję celów Światowej Organizacji Wychowania Przedszkolnego w naszym kraju i poza jego granicami. Od 1970 roku do chwili obecnej jest członkiem Warszawskiego Oddziału Polskiego Komitetu OMEP. Reprezentowała Polski Komitet OMEP na międzynarodowym seminarium OMEP w Moskwie w roku 1992, była przewodniczącą naukowego komitetu Europejskiej Konferencji OMEP w Warszawie w roku 2012. Pani Profesor jest wybitnym naukowcem, wielkim społecznikiem i ciepłym, życzliwym człowiekiem, który w swoich działaniach kieruje się najlepiej rozumianym dobrem dziecka. Jest aktywnie zaangażowana w propagowanie wiedzy na temat psychologii rozwojowej zarówno wśród nauczycieli przedszkoli, jak i studentów kierunków psychologicznych i pedagogicznych wielu uczelni wyższych w naszym kraju, szczególnie Uniwersytetu Jagiellońskiego w Krakowie. Jesteśmy dumni że prof. Maria Kielar-Turska uzyskała tytuł Honorowego Członka OMEP.
Zgromadzenie OMEP było również okazją do integracji podczas wspólnej wycieczki autokarowej po Shanghaju, spaceru zacisznymi uliczkami w centrum miasta oraz uroczystej kolacji w tradycyjnej chińskiej restauracji.
Kongres OMEP „Wzmocnienie rozwoju wczesnej edukacji: szansa i jakość”, organizowany przez Uniwersytet w Szanghaju i Chiński Komitet OMEP był wydarzeniem o bardzo szerokim zasięgu. Uczestniczyło w nim około 1000 osób z całego świata. Patronat nad Kongresem objął Chiński Minister Edukacji. Podczas Uroczystość otwarcia Kongresu dzieci z Shanghajskich przedszkoli wprowadziły nas w klimat lokalnej kultury, a liczne przemówienia przedstawicieli Chińskich władz przypomniały o warunkach społecznych i politycznych kraju. W programie Kongresu znalazły się również wizyty w przedszkolach, wydarzenia kulturalne oraz wycieczki.
Przedszkola przedstawiły impresje inspirowane pedagogiką Reggio Emilia i Celestyna Freineta. Zaprezentowało się 18 przedszkoli z Shanghaju. Miałyśmy również możliwość zobaczyć prezentację 30 najlepszych przedszkoli w mieście przygotowaną na potrzeby Kongresu.
Podczas uroczystej kolacji zobaczyłyśmy tradycyjne chińskie tańce ludowe w wykonaniu zespołu Colourful Hada – studentek szkoły pielęgniarskiej oraz ekspresyjnej grupy folkowej Yue Ling Long. Organizatorzy zadbali również o pełną integrację środowiska OMEP. Zgodnie z chińską tradycją ulicznego śpiewania zainicjowano spontaniczną prezentację przedstawicieli z poszczególnych kontynentów. Jako pierwsza zaprezentowała się liczna grupa z krajów Afrykańskich, która zaimponowała nam swoimi umiejętnościami artystycznymi. Wspaniale przedstawiła się również grupa z Nowej Zelandii i Japonii. Honor Europy ratowały reprezentacje z Wielkiej Brytanii, Grecji i oczywiście z Polski. Przyjazny, wręcz entuzjastyczny aplauz dla wszystkich wykonawców świadczył o akceptacji i więzi łączącej społeczność OMEP.
W przyszłym roku Światowe Zgromadzenie OMEP oraz Kongres OMEP na temat Children’s Cultural Worlds zorganizowany zostanie w Irlandii w dniach 1-5 lipca. Wydarzenie rekomendowała Patricia O’Connor prezydentka Narodowego Komitetu OMEP z Irlandii. W 2014 roku Zapowiada się kolejne podniosłe wydarzenie dla wszystkich, dla których ważna jest szeroko pojęta edukacja małego dziecka.