Z wizytą w ukraińskich przedszkolach
Jednym z punktów programu było seminarium naukowców i praktyków z Polski i Ukrainy na temat współpracy polsko-ukraińskiej w zakresie edukacji. Przewidziano także zwiedzanie przedszkoli ukraińskich.
Główny kierunek we wczesnej edukacji dzieci na Ukrainie dotyczy szeroko pojętej tolerancji i harmonii z otaczającym je środowiskiem. Mówił o tym w swoim wystąpieniu profesor Narodowego Uniwersytetu Wołyńskiego, pan Roman Arciszewskij. Na Ukrainie edukacją przedszkolną objętych jest 67% dzieci, a w samym Łucku 96%. W przygotowaniu dzieci do szkoły zwrócono przede wszystkim uwagę na edukację sportową, artystyczną, ekologiczną i zdrowotną. Nauczyciele w wołyńskich przedszkolach interesują się nowymi metodami pracy, chętnie współpracują między sobą, jak również z przedszkolami z Polski.
Dr Mirosława Nyczaj-Drąg z Uniwersytetu Nauk Humanistycznych w Zielonej Górze przedstawiła raport z badań na temat „Edukacja przedszkolna w Polsce”. Okazuje się, że dobre samopoczucie dzieci spada wraz ze wzrostem poziomu (etapu) kształcenia. Najbardziej otwarte i spontaniczne są dzieci w przedszkolu, chętnie i pozytywnie wypowiadają się o nim, na etapie edukacji szkolnej tracą wiele z tych cech, są mniej skłonne do wypowiedzi i nie tak radosne. Prelegentka zwróciła też uwagę na problem coraz większego zinstytucjonalizowania wychowania dzieci. Rodzice pragną, aby wychowaniem ich dzieci zajęli się profesjonaliści – dotyczy to głównie dobrze sytuowanych rodzin.
W drugiej części seminarium zaprezentowano doświadczenia z pracy przedszkoli w Łucku oraz czterech przedszkoli z Polski: Przedszkola nr 401 i nr 82 z Warszawy, Przedszkola Integracyjnego nr 1 z Raszyna oraz Przedszkola Integracyjnego nr 43 z Częstochowy.
Podczas wizyty zwiedziłyśmy dwa Przedszkola w Łucku nr 7 i nr 11 oraz Przedszkole Sanatoryjne nr 40 w Równem. Wszędzie witano nas bardzo serdecznie i uroczyście, występami dzieci i ukraińskimi pieśniami w wykonaniu nauczycielek. Placówki, które odwiedziłyśmy, były bardzo duże, z obszerna bazą lokalową, każde liczyło od 10 do 12 oddziałów (po ponad 30 dzieci w grupie). Każda grupa ma do dyspozycji dwie sale, jedną do zabawy, nauki i spożywania posiłków, drugą do odpoczynku (tzw. sypialnię).
W wyposażaniu przedszkola pomagają rodzice. W każdej sali są kąciki do rozwijania umiejętności i zainteresowań dzieci. W kąciku przyrody znajdują się hodowle rybek, żółwi, ptaków. Dużą wagę przywiązuje się do zajęć muzyczno–choreograficznych (co dało się zauważyć w pięknych występach dzieci) oraz do zajęć sportowych (jedno z przedszkoli ma własny basen). W przedszkolach są gabinety specjalistyczne: psychologa, logopedy, metodyka, gabinet języka angielskiego i gabinet medyczny. Wszędzie zauważa się duże przywiązanie do tradycji i kultury narodowej. Nauczyciele pracują z dziećmi 6 godzin, a przedszkole czynne jest 12 godzin – od 7.00 do 19.00 lub od 7.30 do 19.30.
Do przedszkola Sanatoryjnego w Równem uczęszczają dzieci zapadające często na choroby dróg oddechowych, ze specjalnym orzeczeniem lekarza. Dzieci korzystają z różnych zabiegów, placówka wyposażona jest w odpowiedni sprzęt rehabilitacyjny. Pracują w niej nauczyciele i specjaliści.
Wizyta była bardzo ciekawa, a gospodarze serdeczni i gościnni. Przedszkole nr 1 z Raszyna podpisało umowę o współpracy z Przedszkolem nr 11 w Łucku. Współpraca nauczycieli i dyrektorów będzie kontynuowana.
Elżbieta Stępniewska
Przedszkole nr 82 w Warszawie