Jak przygotować spotkanie z rodzicami?
Czas trwania – 2 godziny
Miejsce rady – sala przedszkolna
Cele:
- Przekonanie uczestników, że przedszkole powinno tworzyć właściwy klimat kontaktów nauczyciela z rodzicami.
- Dokonanie diagnozy – jak to aktualnie bywa w naszej placówce?
- Doskonalenie postawy aktywizującej i zachęcającej rodziców do współpracy.
- Przekazanie wybranych informacji dotyczących spotkań.
Oczekiwane efekty z przeprowadzonej rady:
- wzrost zainteresowania współpracą z rodzicami ze strony nauczycieli,
- wzrost atrakcyjności zebrań z rodzicami,
- wzrost aktywności i frekwencji rodziców podczas spotkań. Materiały:
- arkusz papieru (na motto zebrania),
- mazaki,
- kartki kolorowe,
- klej,
- poczęstunek (kawa, paluszki).
- Mów o tym, co konkretnie robi druga osoba, wtedy gdy wywołuje w tobie określone odczucia.
- Jeżeli mówisz o tym co ci nie odpowiada u drugiej osoby, staraj się skupić raczej na takich sprawach, które ta osoba mogłaby zmienić, gdyby chciała. Przestrogi:
- Nie oceniaj.
- Nie dawaj rad. Pamiętaj! Informacja zwrotna to nie mówienie drugiej osobie, jaka ona jest, ale mówienie o sobie w związku z tą osobą. Mów o tym, co przyjemne i o tym, co przykre. Zasady dobrego słuchania:
- Skoncentrowanie się na osobie, która mówi do ciebie.
- Daj poznać osobie mówiącej jak ją rozumiesz.
- Nie oceniaj.
- Nie dawaj rad. b) Zebranie powinno być tak poprowadzone, aby wszyscy uczestnicy:
- Rozumieli jego cele.
- Mieli jasność co do sposobu procedury realizacji tych celów.
- Czuli się zaangażowani w dyskusję i wspomagani w swoim uczestnictwie.
- Spotkali się z ludźmi z krwi i kości, a nie bezosobowymi rolami lub „nagranymi taśmami”.
c) Prowadzący nauczyciel osiągnie pozytywne efekty gdy: - Pomoże uczestnikom spotkania zrozumieć, że oni są odpowiedzialni, to co dzieje się na spotkaniu jest ich interesem oraz, że każda osoba ma grupie coś do zaoferowania.
- Gdy jest mniej emocjonalnie zaangażowany w temat.
- Gdy ma umiejętność włączania ludzi do dyskusji.
- Posiada ogólną orientację w zadaniu, jakie grupa ma wykonać podczas zebrania.
- Gdy jest wystarczająco energiczny, by popychać ludzi do przodu w dyskusji.
d) Podczas przygotowań do zebrania należy pamiętać o następujących sprawach. - O wybraniu odpowiedniego otoczenia. Ludziom nie może być za gorąco ani za zimno, ani za ciasno, ani za duszno. Powinni mieć możliwość skorzystania z toalety. Każdy uczestnik powinien mieć szansę widzieć wszystkich innych, móc wygodnie usiąść.
- O zebraniu potrzebnych materiałów i sprzętu. Pomyśl czy przydadzą ci się plansze, flamastry czy wystarczą krzesła, czy też warto przygotować stoły.
- Upewnij się, że każdy kto ma być obecny został poinformowany o terminie i miejscu spotkania. Najlepiej zrób to osobiście.
- Jeśli temat zebrania wymaga wprowadzenia, zastanów się kto to zrobi. Pamiętaj, że jako prowadzący nie musisz być sam ekspertem. Dlatego wyznacz osoby prezentujące, powiedz im jakie przed nimi stoi zadanie i ile mają czasu na wypowiedź. Jeśli kwestie, o których będziecie rozmawiać są naprawdę skomplikowane przygotuj lub poproś o przygotowanie przez eksperta krótkiego opisu problemu, który posłuży jako wstęp do dyskusji.
e) Podczas układania planu warto kierować się następującymi zasadami: - Optymalny czas trwania spotkania to 1,5 – 2 godzin.
- Jeśli spotkanie trwa dłużej niż 2 godziny, zaplanuj z wyprzedzeniem przerwy w programie. Przerwy nie powinny być krótsze niż 10 minut, bo wiele osób potrzebuje tyle czasu na zwykłe pójście do toalety.
- Zastanów się i ustal główny cel spotkania i rezultat, którym ma się ono zakończyć.
- Podejmij decyzję, jakie kwestie są najważniejsze. Pomyśl też, które punkty mogą być przeniesione na następne zebranie, jeśli to będzie koniecznie.
- Uzupełnianie plakatów.
- Prezentacja propozycji przez zespoły.
- Dyskusja na temat propozycji.
- Akceptacja wybranych propozycji i przyjęcie ich do realizacji.
- Rozdanie materiałów, literatury tematycznej.
- Uzupełnienie ankiety ewaluacyjnej.
- Podsumowanie rady.
- Borowska I. „Formy spotkań z rodzicami” Edukacja i Dialog Nr 102/1998
- Gordon T. „Wychowanie bez porażek w szkole” Instytut Wydawniczy PAX. Warszawa 2000 r.
- Nowak A. „Spotkanie z rodzicami. Jak uatrakcyjnić wywiadówkę?” Oficyna wydawnicza. Poznań 2000 r.
- Segiet W. „Rodzice – nauczyciele. Wzajemne stosunki i reprezentacje” Książka i Wiedza. Poznań 1999 r.
- Śliwerski B. „Sztuka porozumiewania się” HOW. Kraków 1987 r.
- Grochowalska M., Tobak I. „Dobrze pojęte partnerstwo” Edukacja i Dialog Nr 81/1996
- Jakowicka M. „Współczesne przemiany edukacji wczesnoszkolnej” Zielona Góra 1995 r.
- Kozłowska A. „O czym rozmawiać z rodzicami?” Życie szkoły nr 1/1994
- Mika – Bednarczyk G. „Trudności we współpracy nauczycieli i rodziców” Życie szkoły nr 1/1993