Sprawozdanie z pracy Warszawskiego Oddziału PK OMEP w roku 2007
W 2007 roku odbyło się 5 zebrań Zarządu Warszawskiego Oddziału OMEP, dwa Walne Zebrania Członków Oddziału oraz 5 zebrań Prezydium.
W 2007 roku działania Oddziału dotyczyły następujących zadań:
I. Nauka, edukacja, oswiata i wychowanie:
-
II edycja warsztatów dziennikarskich.
Zajęcia odbywały się w Przedszkolu nr 16 i 51 Misia Czarodzieja. W zajęciach uczestniczyło 20 nauczycieli, w większości członków OMEP.
Zajęcia prowadzili:
-
Stanisław Bortnowski – dziennikarz, autor książki Warsztaty dziennikarskie
-
Przemysław Pijanowski – sekretarz redakcji miesięcznika Wychowanie w Przedszkolu
-
Hanna Ratyńska (redaktor naczelny Wychowania w Przedszkolu)
-
Małgorzata Narożnik (doradca metodyczny m. st. Warszawy, w zakresie wychowania przedzkolnego)
Wsparcia przy organizacji warsztatów udzieliły również panie Beata Mizerska, dyrektor Przedszkola nr 16 oraz Krystyna Smolińska, dyrektor Przedszkola nr 51 Misia Czarodzieja. Ze strony Zarządu, nad organizacją zajęć czuwały też Panie Krystyna Aszyk – Flisek, Teresa Dziurzyńska i Magdalena Zielonka
Zajęcia przewidziane w toku warsztatów dotyczyły: różnych form wypowiedzi dziennikarskiej, opracowania tekstu, właściwości języka mówionego i pisanego, prób tworzenia gazetek tematycznych oraz pisania artykułów problemowych w czasopiśmie specjalistycznym.
-
Konferencja Dziecko i media – zagrożenia i szanse edukacyjne
We współpracy z Mazowieckim Samorządowym Centrum Doskonalenia Nauczycieli w Warszawie, pod hasłem Dziecko i media – szanse i zagrożenia edukacyjne zorganizowano spotkanie dla 100 nauczycieli przedszkoli z województwa mazowieckiego. Konferencja odbyła się 23 kwietnia w siedzibie MSCDN, w Warszawie ul. Solec 57. Patronat nad Konferencją przyjął miesięcznik Wychowanie w Przedszkolu.
Celem konferencji było zwrócenie uwagi nauczycieli na pozytywne i negatywne oddziaływanie mediów na rozwój małego dziecka oraz uświadomienie im konieczności kształcenia do korzystania z mediów.
Zgromadzeni wysłuchali wykładu Pani dr Aleksandry Piotrowskiej – Media, a rozwój emocjonalny dziecka, który poświęcony był omówieniu specyfiki emocji dzieci oraz informacjom na temat przekazu medialnego jako jednego z wyznaczników przebiegu i efektów rozwoju emocjonalnego dziecka w wieku przedszkolnym.
Kolejny wykład Konteksty medialnego uczenia się małego dziecka wygłosiła Pani dr Małgorzata Sieńczewska.
Dotyczył on implikacji pomiędzy cechami przekazu medialnego, a psychologicznymi i dydaktycznymi potrzebami dziecka w procesie konstruowania wiedzy. Pani doktor omówiła również wykorzystywanie różnych modeli pracy z mediami podczas projektowania sytuacji edukacyjnych.
-
Program telewizyjny dla dzieci w wieku przedszkolnym Domowe Przedszkole – kontynuacja współpracy.
-
Nakreślenie sylwetki Marii Dunin – Wąsowicz. Dokumentowanie działań wybitnych nauczycieli z terenu Warszawy, zajmujących się pracą na rzecz małego dziecka. Wywiad z Marią Dunin – Wąsowicz zamieszczony był w miesięczniku Wychowanie w Przedszkolu oraz na stronie Oddziału.
II. Dzialania na rzecz integracji europejskiej oraz rozwijanie kontaktów i współpracy między społecznościami:
1. Międzynarodowa konferencja „Prawo dziecka do rozwoju”
W dniach 4-5 października 2007 roku w Ośrodku Sportu i Rekreacji Dzielnicy Śródmieście, w Warszawie przy ul. Polnej 7a odbyła się Międzynarodowa Konferencja Prawo dziecka do rozwoju.
Celem konferencji była:
-
wymiana informacji i doświadczeń na temat europejskich systemów opiekuńczo – wychowawczych, ich podstawowych założeń oraz rozwiązań programowych charakterystycznych dla edukacji przedszkolnej,
-
poprawa efektywności działań zmierzających do lepszego rozpoznawania i zaspokajania potrzeb małego dziecka,
-
upowszechniania różnych rozwiązań organizacyjnych edukacji dzieci w wieku przedszkolnym.
W Konferencji udział wzięło blisko 300 osób, reprezentantów wielu środowisk związanych z edukacją przedszkolną z naszego kraju, Czech, Słowacji, Szwecji, Holandii i Norwegii.
Dwudniowe obrady, a w ich toku wymiana doświadczeń oraz refleksji teoretycznych dotyczących znaczenia edukacji małych dzieci i rangi jaką ta edukacja zajmuje w europejskich społeczeństwach, zachęciła organizatorów do sformułowania przesłania pozwalającego w pełni urzeczywistnić w naszym kraju prawo dziecka do rozwoju i wskazującego najistotniejsze problemy i kierunki ich rozwiązań:
Są one następujące:
-
W świetle najnowszych badań okres wczesnego dzieciństwa ma fundamentalne znaczenie dla dalszych etapów życia, dlatego rodzice, wychowawcy, władze państwowe i samorządowe mają moralny i prawny obowiązek zapewniać dzieciom prawo do pełnego rozwoju.
-
Rozwój dzieci jest podstawowym celem edukacji i jej najważniejszą wartością. Każde dziecko zarówno pełno – jak i niepełnosprawne ma prawo do wzrastania i rozwoju w środowisku swoich rówieśników. Szczególną rolę w wykonaniu tych zadań pełni wychowanie przedszkolne.
-
W naszym kraju tylko 42 % dzieci 3 – 5 letnich uczęszcza do przedszkoli. Nadal występuje niekorzystna dysproporcja między miastem a wsią, gdzie wskaźnik upowszechnienia wychowania przedszkolnego waha się w granicach 12 – 19 %. Mimo prób tworzenia przez organizacje społeczne innych form wychowania przedszkolnego nadal większość dzieci nie ma dostępu do zorganizowanej edukacji.
-
Wskaźnik objęcia dzieci wychowaniem przedszkolnym w naszym kraju jest jednym z najniższych w Europie. W tej sytuacji konieczne jest zwiększenie liczby żłobków i przedszkoli i przeznaczenie na ten cel większych środków budżetowych.
-
Pożądane jest tworzenie alternatywnych form wychowania przedszkolnego między innymi zwiększenie częstotliwości emisji Domowego Przedszkola jedynego programu edukacyjnego TVP odwołującego się do treści podstawy programowej MEN.
-
Dziecko od urodzenia jest aktywne we własnej edukacji. Należy zadbać o poszanowanie jego prawa do rozwoju poprzez zabawę oraz aktywność twórczą w różnych dziedzinach: muzycznej, werbalnej, dramatycznej, ruchowej, plastycznej. Ważnym zadaniem naszych czasów jest również przywrócenie miejsca kultury języka i kompetencji komunikacyjnych w życiu dziecka. Przygotowanie do nauki języka angielskiego umożliwi pełniejsze otwarcie na świat.
-
Nauczyciele mają prawo do wyboru koncepcji pedagogicznych i tworzenia własnych programów w oparciu o podstawę programową wychowania przedszkolnego. Należy docenić i wspierać inicjatywy nauczycielski oraz finansować ich dążenia do doskonalenia i rozwoju zawodowego.
Przesłanie przekazano instytucjom odpowiedzialnym za edukację dzieci w wieku przedszkolnym.
III. Promocja i organizacja wolontariatu;
-
Uruchomienie i uaktualnianie strony internetowej zintegrowanej ze stroną Polskiego Komitetu OMEP oraz adresu internetowego.