Rodzice w edukacji dziecka
– eksponowanie praw i obowiązków rodziców,
– akcentowanie wymagań społeczeństwa wobec rodziców,
– podkreślanie znaczenie wczesnej stymulacji dziecka w rodzinie,
– pomoc rodzinom ubogim i patologicznym.
W artykule pragnę przedstawić zadania nowoczesnego przedszkola w budowaniu nowego obrazu rodzica – wychowawcy własnego dziecka. Przedszkole może włączyć się w tą działalność proponując:
– rozszerzenie praw rodziców w przedszkolu,
– zmianę roli rodziców w przedszkolu,
– tworząc programy edukacyjne wspierające dziecko z uwzględnieniem pracy rodziców i przedszkola.
Takie holistyczne podejście pozwoli dotrzeć do rodziców z różnych środowisk, do rodziców o zróżnicowanych aspiracjach edukacyjnych wobec dziecka i opiekunów o różnych możliwościach finansowo – organizacyjnych. Prawa rodziców w przedszkolu Przemiany oświatowe dokonujące się w Polsce na tle zmian społecznych i ekonomicznych otworzyły możliwość demokratyzacji życia we współczesnym przedszkolu i szkole. Powołując się na przyjęte przez nasz kraj dokumenty międzynarodowe a także polską Konstytucje i Ustawę o Systemie Oświaty, akcentujące prawo rodziców do pierwszeństwa wychowania oraz współuczestnictwa w procesie edukacyjny, swoich dzieci, coraz głośniej wypowiadane są postulaty urzeczywistnienia idei podmiotowości rodziców w przedszkolu i szkole. Obecnie rodzice w przedszkolu mają prawo (w większym lub mniejszym zakresie) do: Przedstawiania własnych oczekiwań odnośnie pracy i funkcjonowania placówki na temat: .czasu przebywania dziecka w przedszkolu, .godzin otwarcia, .częściowo wysokości opłat i zagospodarowania środków finansowych, .wyżywienia dzieci i organizacji posiłków, .form odpoczynku dzieci (leżakowanie, zabawy relaksacyjne), .wprowadzenia zajęć dodatkowych, kontroli ich jakości i wysokości opłat, .organizacji uroczystości przedszkolnych, .reorganizacji planu dnia, .zasad i praw obowiązujących na terenie placówki oraz norm i wartości proponowanych w planie wychowawczym przedszkola, .misji przedszkola, planu pracy w bieżącym roku, rozkładu pracy na poszczególne miesiące, .organizowanych w danym tygodniu sytuacji edukacyjnych, .organizacji i przebiegu planowanych remontów i zakupów, które będą realizowane przy wsparciu rodziców, .prac na rzecz przedszkola, do których będą zapraszani rodzice. (Andrzejewska 2003) Udziału w opiniowaniu projektów zmian związanych z: oinnowacjami pedagogicznymi (nowe metody i formy pracy pedagogicznej), oprogramami autorskimi przedszkoli, odoborem tzw. „książek pomocniczych” do pracy z dzieckiem, ozakupem pomocy i środków dydaktycznych, oorganizacją placówki. Rzetelnej informacji o działalności przedszkola. Informacje dotyczą m.in: .praw rodziców odnośnie współdecydowania w sprawach edukacji własnych dzieci, .działalności i pracy organów prowadzących przedszkole, .kompetencji komitetu rodzicielskiego i rady rodziców, .organizacji placówki: wykształceniem kadry, obowiązków poszczególnych pracowników (personelu pedagogicznego i obsługi), ilością i liczebnością grup, godzinami pracy, organizacją dnia w przedszkolu, .założonej przez placówkę na dany rok misji przedszkola, .planu pracy w bieżącym roku, rozkładu pracy na poszczególne miesiące, planu wychowawczym przedszkola, .tematyki realizowanych w danym tygodniu zajęć dydaktyczno – wychowawczych, .potrzeb przedszkola (planowanych remontów, zakupów pomocy dydaktycznych, , które będą realizowane przy wsparciu rodziców), .organizacji planowanych uroczystości przedszkolnych i świąt, .prac wykonywanych przez rodziców na rzecz przedszkola.(Andrzejewska 2003) Rodzic poznaje nowe środowisko własnego dziecka poprzez: „kącik dla rodzica”, „otwarte drzwi przedszkola”, zebrania ogólne, gazetki i foldery informacyjne przedszkola, czasopisma wydawane przez dzieci i nauczycieli, raporty przedszkola, kalendarze przedszkolne, strony internetowe, zajęcia otwarte. Uzyskania potrzebnej wiedzy z zakresu edukacji przedszkolnej dziecka poprzez szeroko rozumianą pedagogizację. Rodzice od nauczycieli oczekują fachowej wiedzy na temat:
– rozwoju fizycznego i psychicznego dziecka,
– funkcjonowania w grupie rówieśniczej,
– zdrowego stylu życia,
– wpływ wybranych programów telewizyjnych na kształtowanie się psychiki dziecka,
– zasady skutecznej komunikacji w rodzinie,
– mocnych i słabych stron dziecka,
– przygotowania dziecka do nauki w szkole
– możliwości integracji zabiegów wychowawcze,
– warunków potrzebnych do wielostronnego rozwoju dziecka,
– sposobów aktywnego spędzenia czasu z dzieckiem,
– sposobów zmiany relacji między dziećmi a dorosłymi,
– nowych metod dydaktycznych i wychowawczych.
Rodzice mają prawo uczestniczyć w różnych formach pedagogizacji np. w:
- Kontaktach indywidualnych
- Zebraniach rodzicielskich typu spotkania rodziców z udziałem specjalisty,
- Spotkaniach popołudniowych. „Klub Super Rodzica” (M. Sitarczyk, 2001, „Prezentacje rodzin”, spotkania towarzyskie np. „pląsy przy ognisku”, wspólne zabawy na łące, rajd rowerowy,
- Giełdach prac dzieci,
- Zajęciach otwartych prowadzonych metodami aktywizującymi (zajęciach ruchowych, zabawach rodziców dziećmi np. zabawy w teatr, improwizacjach muzycznych, plastycznych.
- Zajęciach warsztatowych o charakterze treningu umiejętności wychowawczych.
- Korespondencji
- „Programu adaptacyjnego dla dzieci i rodziców nowoprzyjętych”,
- Biblioteki dla rodziców,
- Organizacji uroczystości i innych ważnych dni w życiu dziecka,
- Wspólnym świętowaniu i wspólnych wyjazdach,
- Wspólnego udziału w akcjach społecznych i pracy na rzecz innych. (J. Andrzejewska 2003, s.229- 230.) Zmiana roli rodzica w przedszkolu Wszystkie ww. posunięcia rzeczywiście zwiększają prawa rodziców natomiast nie uczą odpowiedzialności za edukację i wychowanie własnego potomstwa. W celu większego zaangażowania rodzica oraz uświadomienia mu odpowiedzialności za losy, życie i sukcesy swojego dziecka wskazane jest przeorganizowanie przedszkola w ten sposób, aby rodzic był włączony w system edukacji przedszkolnej dziecka. Pomimo wielu korzystnych zmian ciągle ogranicza się lub marginesuje się znaczenie rodziców w procesie wychowania. Sprowadza się rodzica do roli opiekuna dziecka, do roli „widza” zajęć otwartych, biernego uczestnika „życia przedszkolnego” lub odbiorcy – słuchacza informacji od nauczyciela. „Przedszkole przyszłości”, powinno założyć , że:
- Powinnością przedszkola jest rozwijanie w dziecku tego, w co wyposażyli dziecko rodzice. Obecnie: Przedszkole nie docenia wieloletnich osiągnięć rodziców w wychowaniu dzieci. Podkreśla ich błędy wychowawcze, problemy dydaktyczne i niedociągnięcia.
- Przedszkole ma eksponować różnorodność rodzin (wiele kultur, wiele religii, wiele języków, różne doświadczenia i zainteresowania). Współczesna cywilizacja podkreśla ogromne znaczenie dla edukacji człowieka różnic kulturowych, etnicznych, religijnych i światopoglądowych. (Nikitorowicz J. 2002) Obecnie: Przedszkole uniformizuje dzieci i rodziny narzucając dominującą kulturę.
- Podstawową grupą wychowawczą jest rodzina. Dziecko w przedszkolu pełni podwójną rolę dziecka i przedszkolaka. Obecnie: Przedszkole akcentuje grupę rówieśniczą.
- Przedszkole akcentując funkcje dydaktyczne i wychowawcze wspiera dziecko w jego rozwoju Obecnie: Przedszkole akcentując funkcje opiekuńcze wspiera rodziców pracujących zawodowo
- Rodzic to partner wspierający nauczyciela i dziecko. Obecnie: Rodzic to „widownia” pracy pedagogicznej nauczyciela
- Przedszkole i rodzice wyznaczają cele pracy wychowawczej przedszkola. Obecnie: Przedszkole uzurpuje prawo do wytyczania celów wychowania i edukacji.
- Realizacja założeń należy do partnerów rodzica i nauczyciela. Obecnie: Realizacja założeń leży po stronie przedszkola, rodzic wspiera przedszkole.
- Przedszkole inicjuje działania edukacyjne ze względu na profesjonalizm kadry. Obecnie: Przedszkole zwalnia rodzica z edukacji dziecka w myśl słów „Pójdziesz do przedszkola TAM cię wychowają”.
- Rodzice wspierani przez nauczyciela wypełniają obowiązek wychowania i edukacji dziecka. Obecnie: Przedszkole przejmuje obowiązek wychowania i edukacji dziecka.
- Dziecko ma być zaciekawiane i rozbudzane poznawczo w domu i przedszkolu. Obecnie: Dziecko musi zdobywać dużo umiejętności i wiadomości.
- Pomoc rodzica to przede wszystkim indywidualna praca z dzieckiem w domu Obecnie: Pomoc rodzica ogranicza się do wsparcia finansowego lub organizacyjnego podczas wycieczek, uroczystości.
- Rodzice i nauczyciele uczą tych samych zasad. Są one stałe i obowiązują w domu i placówce. Obecnie: Przedszkole uczy dziecko przestrzegania szeregu zasad. Rodzic nie zawsze zna te zasady a sporadycznie je wdraża do życia domowego. Efektem jest „podwójne wychowanie”.
- Rodzic uczestniczy w takich samych warsztatach jak dziecko. (Sitarczyk M., 2001) Obecnie: Rodzic jest obserwatorem zajęć warsztatowych.
- Aranżacja przestrzeni edukacyjnej przedszkola i domu wycisza dziecko, umożliwia skupienie się na pracy (minimalizm bodźców). Obecnie: Aranżacja przestrzeni edukacyjnej przedszkola i domu pobudza dziecko, powoduje jego rozdrażnienie (cywilizacja nadmiaru bodźców).
- Rodzic dostaje informację : na temat osiągnięć swojego dziecka (teczka prac), zadań, które może wykonać z dzieckiem (propozycje prac plastycznych, ćwiczeń.), zadań, które należy wykonać w domu (utrwalić wiersz i piosenkę, dokończyć pracę plastyczną.) Obecnie: Przedszkole informuje rodzica o: osiągnięciach dziecka na tle grupy (wystawy prac), tematyce realizowanej w przedszkolu (tablice ogłoszeń), o zrealizowanych zdaniach (nauczyliśmy wiersz, piosenki, liter, wykonaliśmy pracę plastyczną.
- Przedszkole buduje autorytet rodzica poprzez włączanie w proces edukacji dziecka Obecnie: Przedszkole buduje własny autorytet. Tylko nauczyciele – profesjonaliści mogą uczyć dzieci.
- Między rodzicami a nauczycielem panuje klimat wspólnej pracy, realizacji zadania, zaufania Obecnie: Klimat rywalizacji między przedszkolami i nauczycielami, zbiegania o względy rodziców i dzieci.
- Rodzic prowadzi dialog z nauczycielem, jest słuchany i rozumiany. (Sawicki M., 1996) Obecnie: Rodzic prowadzi „dialog z arbitrem” i ma świadomość, że nauczyciel nie zawsze go słucha, ale często udziela rad. Nowe umiejscowienie rodzica w systemie edukacyjnym przedszkola wyznacza inną jakość relacji rodzice – przedszkole. W „przedszkolu przyszłości” współdziałanie środowiska przedszkolnego i rodzinnego ma na celu realizację wielu zadań i funkcji. Współpraca rodziców i nauczycieli powinna:
- Wspierać rodzica, dziecko i nauczyciela w procesie edukacji.
- Rozwijać dzieci, rodziców i nauczycieli. Rodzice muszą nadążyć za zmianami w dziecku, dostosowywać metody postępowania do wieku rozwojowego dzieci. Nauczyciele muszą poszerzać własne horyzonty poznawcze.
- Informować rodziców m.in. o rodzajach aktywności dziecka, o umiejętnościach i zdolnościach, o skokach rozwojowych, o programach realizowanych w przedszkolu, o wymaganiach przedszkola, o organizacji przedszkola, o mocnych i słabych stronach dziecka, o różnicach indywidualnych między wychowankami.
- Weryfikować wyobrażenia rodzica o dziecku i pracy przedszkola.
- Poprawić wiedzę potoczną „mentalną” rodziców na temat wychowania dziecka.
- Objaśniać rodzicom mechanizmy pewnych zachowań społecznych.
- Pokazywać rodzicom sposoby postępowania w sytuacjach nietypowych, trudnych.
- Motywować rodzica, dzieci i nauczycieli do pracy, nauki, wiary we własne siły, wiary w sukces.
- Mobilizować rodzica, dziecko i nauczyciela do pracy nad sobą.
- Ćwiczyć umiejętności pedagogiczne rodziców. Efektem tych zabiegów jest rodzic wychowujący i wspierający dziecko.
- Doradzać rodzicom wybór adekwatnych do dziecka metod nauczania i wychowania dziecka. (Uszyńska – Jamroc J., 2003)
- Informować nauczyciela o uzdolnieniach i możliwościach dziecka.
- Pomagać w diagnozie sytuacji socjalnej dziecka w rodzinie. Badanie sytuacji dzieci z rodzin biednych, patologicznych oraz pomoc tym dzieciom i rodzinom poprzez wielostronne wsparcie socjalne.
- Kompensować braki w wiedzy rodzica i nauczyciela na temat edukacji dziecka (np. dziecka utalentowanego, zdolnego, „przeciętnego”, o specyficznych potrzebach edukacyjnych).
- Korygować: nieprawidłowości rozwojowe, negatywne postawy wobec napotykanych trudności i niepowodzeń, nieprawidłowości w przebiegu procesów socjalizacyjnych, niekorzystny rozwój społeczny dzieci („dziecko telewizyjne”, „komputerowe”, samotne, wyizolowane, genialne),
- Pomagać w prowadzeniu terapii pedagogicznej i psychologicznej rodziny.
- Umożliwiać demokratyzację życia poprzez zawieranie kontraktów nauczyciel – rodzic – dziecko na temat zasad obowiązujących w grupie. Należy z jednej strony zwrócić uwagę, iż efektywne wspomaganie rozwoju dziecka jest możliwe jedynie poprzez koordynację procesu edukacji przedszkolnej i edukacji rodzinnej, a z drugiej strony coraz częściej całe rodziny potrzebują szerokiej pomocy i wówczas należy przekształcić przedszkola w placówki – ośrodki wspierający całą rodzinę małego dziecka. Programy edukacyjne Trzecim elementem działań przedszkola na rzecz rodziny powinno być tworzenie programów edukacyjnych, wspierających dziecko z uwzględnieniem aktywnego współuczestnictwa rodziców. Po latach przejmowania odpowiedzialności za wyniki nauczania, wychowania i edukację młodego pokolenia przez państwo i instytucje oświatowe nadszedł czas uświadomienia rodzicom, że dobra edukacja dziecka zależy w głównej mierze od ich postaw i pracy. Program „Wspólnie z rodzicami” zakłada, że edukacja dziecka rozpoczyna się w rodzinie i rodzice mają świadomość, że przedszkole stanowi wsparcie ich dotychczasowych działań. W trakcie realizacji programu rodzice razem z nauczycielem wprowadzają dziecko w świat życia społecznego. W toku skorelowanych działań domu rodzinnego i przedszkola dziecko:
- poznaje problemy globalne w tym zagadnienia z zakresu: ekologii, kształtowana więzi cywilizacyjnej (pomoc ludziom ubogim, głodującym), zagrożeń związanych z telewizją, Internetem, grami komputerowymi -globalizacja.
- poznaje problematykę państwa i jego suwerenności, kształtuje postawę patriotyzmu, przywiązania do regionu i „małej ojczyzny” – etatyzacja.
- poznaje problematykę narodu, jego tradycji, swoistości kulturowej, więzi i odrębności, kształtuje tożsamość i odrębność narodową, postawę przywiązanie do języka, religii i obyczajów – nacjonalizacja
- poznaje zasady wspólnoty przedszkolnej, standardy życia w grupie, kształtuje umiejętności współdziałania z rówieśnikami i rodzicami – kolektywizacja
- poznaje problematykę organizacji pracy, znaczenia pracy w życiu ludzi, dyscypliny pracy, przygotowania miejsca pracy, kształtuje postawę szacunku do pracy innych – polityzacja (biurokratyzacja, profesjonalizacja)
- poznaje problematykę, grupy rówieśniczej, grupy przedszkolnej i „podwórkowej”, poznaje zasady życia rodzinnego, historię rodziny, sposoby spędzania czasu w rodzinie – socjalizacja
- poznaje rolę sztuki w życiu człowieka, wartości uniwersalne, kształtuje postawę szczególnej wrażliwości na piękno – inkulturacja oraz poznaje odrębność i tożsamość każdego człowieka, prawa dziecka – personalizacja
- poznaje role społeczne i działanie systemu prawnego, kształtuje postawę i wartości – wychowanie i jurydyfikacja
- kształtuje wybrane umiejętności i nawyki – kształcenie oraz poznaje wartości ogólnoludzkie (partnerstwo, przywiązanie, uczciwość) – humanizacja
- poznaje problematykę: higieny, zdrowia, edukacji prozdrowotnej, potrzeb człowieka, roli sportu w życiu człowieka – hominizacja Zakończenie Edukacja wdraża jednostkę i grupy społeczne do samorealizacji i autokracji siebie i świata. W tym procesie zaspokajane są potrzeby jednostki, człowiek staje się wolny, odpowiedzialny, posiada możliwości wyboru, zna swoje ograniczenia i obszary, które może przekształcać. Takiej edukacji chciałabym życzyć wszystkim dzieciom, ich rodzicom i społeczeństwu.