Szukamy lata podczas zimy
Planując wspólne zabawy i zadania dla dzieci staramy się je zintegrować, wdrożyć do udzielania wzajemnej pomocy oraz pełnej akceptacji zarówno teraz jak i w przyszłości osób niepełnosprawnych. Dobierając oferty edukacyjne stosujemy przede wszystkim zasadę stopniowania trudności. Dostarczając bogaty wachlarz form staramy się aby każde dziecko znalazło w nim coś dla siebie, coś w czym czuje się pewnie i dobrze pomimo posiadanych dysfunkcji. Inspiracją do szeregu zabaw oraz zajęć pod hasłem „ czy możemy spotkać lato podczas zimy i gdzie?” stał się dla nas utwór J. Porazińskiej pod tytułem „ Baśń o dwunastu miesiącach” oraz pytanie zadane przez sześcioletnią Sandrę „czy naprawdę sierotka mogła znaleźć fiołki w zasypanym śniegiem lesie?”.
- Doskonalenie umiejętności stosowania nabytej wiedzy i doświadczeń w praktycznym działaniu,
- Stymulowanie swobodnej twórczości językowej poprzez różnorodne formy aktywności ,
- Rozwijanie umiejętności wyrażania swoich przeżyć poprzez prace plastyczne, ekspresję słowną, muzyczną i ruchową,
- Wyzwalanie zainteresowań pięknem muzyki poważnej poprzez emocjonalne odczuwanie jej charakteru.
- Szukanie odpowiedzi na pytanie: „ w jaki sposób my sami możemy wyczarować lato w okresie zimy?”zainspirowane utworami muzyki poważnej Vivaldii „ Cztery pory roku” oraz wierszem Cz. Janczarskiego „ W cieplarni”
- Słuchanie piosenki pt. „ Ogrodniczka” dobór rekwizytów do jej treści ( koszyczki, kwiaty, nasiona, konewka, grabie, łopatka) oraz układanie listu obrazkowo – wyrazowego na kanwie piosenki.
- Analiza słuchowa wyrazu globalnego lato – utrwalanie poznanych liter, wycinanie i zaznaczanie ich w tekstach z gazet.
- Zabawa dydaktyczna „ Który obrazek pasuje do wiersza?” – próby układania przez dzieci piosenek, wierszy, zagadek o roślinach na podstawie dowolnie wybranego obrazka ( ze wskazaniem na dany obrazek). Podczas tej zabawy wykorzystałyśmy następujące utwory z książki W. Ścisłowskiego „ Zielone igraszki”, „ Motyl i róża”, „Maki „. „ Pszczoła i stokrotka”
- Zabawy i działania zaproponowane dzieciom do wyboru:
- Konstruowanie kwiatów z bibuły i wstążek, taniec zaczarowanych kwiatów na łące.
- Układanie kwiatów z mozaiki geometrycznej- utrwalanie nazw figur geometrycznych.
- Układanie puzzli przedstawiających kwiaty.
- Dobieranie brakujących obrazków do historyjki obrazkowej przedstawiających pracę ogrodnika – uzasadnianie swojego wyboru.
- Wykonanie albumu o roślinach z wykorzystaniem obrazków do pokolorowania, wycinania z czasopism ogrodniczych, kalkowania przez kalkę techniczną.
- Oglądanie slajdów o roślinach- rozmowy z dziećmi .
- Dobieranka obrazkowa „ W ogrodzie „ – wypowiedzi na temat obrazków.
A tu- cudowny zapach róż,
Bez delikatny, tulipany,
Goździków przepych niesłychany.
A tu- wesoła chodzi wróżka
z konewką schyla się ku kwiatom.
Na świecie zima ,
tu jest lato!
W ten czarodziejski zajrzyj świat,
Pokłoń się wróżce ogrodniczce
i poproś o trzy róże śliczne.
- S. Wortman „U złotego źródła „ Nasza Księgarnia Warszawa 1989r. str.181
- A. Vivaldii „Cztery pory roku „ Polmusic ZAIKS
- H. Kruk „Z ludźmi i przyrodą „ WsiP, Warszawa 1991r. str. 231
- P. Kaja „Wesołe nutki” Alex Dzierżoniów 1992r. str.21
- W. Ścisłowski „Zielone igraszki” Glob Szczecin 1987r.
- I. Tomaszewska „W ogrodzie „ – układanka dla dzieci 6-cio letnich Wspólna sprawa 1975r. Warszawa